Studieteknik (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Faget er udviklet for at hjælpe vores studerende til at blive bedre studerende på KEA Datamatiker uddannelsen. For at kunne hjælpe de studerende bedst muligt, er der lagt undersøgelser ind i faget, sådan vi kan følge de studerende uge for uge. Resultaterne af disse undersøgeler, deles og anvendes med det sammen i undervisningen af de omkring læggende fag på uddannelsen. Konstruktion, Design, ITO mm. Den enkelte underviser vælger selv hvordan disse undersøgelser fortages og dataresultater opsamles. Pga. Persondataloven mm, kan undervisere vælge ikke at gemme resultaterne, men tage det feedback som kommer til de team af undervisere der arbejder med de studerende mundligt.
Hvert uge udføres følgende:
1. Lav studieplan for hvert studerende
2. Evaluere på sidste uges studieplan og feedback om de blev overholdt
3. Tal med de studerende om hvordan det går!
4. Værktøj / software / Apps til undervisningen / studiet
Faget er skabt for at forsøge at skabe gode rammer omkring undervinsingen, og skabe et godt studiemiljø på KEA. Derfor bør faget indeholde tæt kontakt til de studerende og forsøge at lave både sociale aktivister der fremmer deres trivsel samt fagligunderstøttende værktøjsunderstøttelse. Der er afsat ressourcer til at købe kage eller andet hygge en gang imellem i faget. De økonomiske aspekter aftales med nærmeste leder ift. Hygge .
Hvis det er muligt i faget vil det være fornuftigt at belyse hvor meget tid de studerende bruger på KEA, og forventningsafstemme hvor meget tid vi forventer de bør bruge på KEA. Grunden til dette er helt simpelt at der i tidligere spørgsmålsresultater er påvist, at de studerende ikke havde et forventet tidsforbrug på deres studie på KEA. - Undervisningsform
Undervisningen på Datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFølgende forudsætninger gælder for at gå til prøven:
Der er 7 deltagelsespligter knyttet til prøven. Disse er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligterne skal afleveres på Fronter og er fordelt således:
1 semester:
Kerneområde Programmering 2 stk.
Kerneområde Systemudvikling 2 stk.
Kerneområde Virksomheden 1 stk.
2. Semester:
Kerneområde Programmering 1 stk.
Kerneområde Teknik 1 stk.
Ikke opfyldelse af blot én eller flere studieaktiviteter eller ikke korrekt aflevering af 1. års projekt, som udgør den skriftlige del af prøven betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og at der er brugt et prøveforsøg.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve, projektprøveFormkravDer skal afleveres en projektrapport og et produkt.
Projektrapporten, som udgør den skriftlige del af prøven skal minimum indeholde
Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
Indholdsfortegnelse
Problemformulering eller problemstilling
Hovedafsnit
Konklusion
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Vedlæg kildekode, og eventuelt angivelse af sti til versionsstyringsserver, hvor kildekoden
og eksekverbar kode til produktet kan hentes
Der skal pagineres (sidetal) på alle sider
Det skriftlige projekt skal som minimum bestå af 30 normal sider og maksimalt af 40 normalsider for en studerende. For hver yderligere studerende øges antallet af sider enligt tabel:
1 studerende - min. 30 og maks. 40 sider
2 studerende - min. 35 og maks. 50 sider
3 studerende - min. 40 og maks. 55 sider
4 studerende - min. 45 og maks. 60 sider
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider.
Bilag er uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedProjektet præsenteres af projektgruppen, 10 minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 30 minutter pr. eksaminand inkl. voteringBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven er læringsmål for det obligatoriske uddannelseselement:
Programmering, Systemudvikling, Teknologi og Virksomheden
Læringsmål fremgår af den fælles studieordning.Frist for afleveringPrøven placeres ved udgangen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om
aflevering af det skriftlige gruppeprojekt findes på Fronter. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.1. Inspiration til faget (Kan deles med klassen )
http://busieco.samnet.sdu.dk/fakultet/studieteknik/filer/studieteknik.pdf
2. Den gode opgave
https://www.saxo.com/dk/den-gode-opgave_lotte-rienecker_haeftet_9788759315217
På faget Studieteknik (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 44% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.