Programmering (DA)
Programmering (DA)
2019/2020- Formål
Fagelementet beskæftiger sig med design og programmering til realisering af IT-systemer. Der fokuseres på at programmere IT-systemer af høj kvalitet i en lagdelt arkitektur med brugergrænseflade, funktionalitet og database. Løsninger konstrueres under anvendelse af værktøjer og teknikker der anvendes i professionen og der lægges vægt på at understøtte godt programdesign og udvikling af systemer af høj kvalitet.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
•udviklingsbaseret viden om specifikation af abstrakte datatyper samt kriterier forprogramkvalitet
•forståelse for abstraktionsmekanismer i moderne programmeringssprogDen studerende kan:
Kompetencer
•anvende centrale metoder til at specificere og konstruere algoritmer samt vurdere kvalitativeog kvantitative egenskaber ved algoritmer og datastrukturer
•anvende centrale faciliteter i programmeringssproget til realisering af algoritmer,designmønstre, abstrakte datatyper, datastrukturer, designmodeller og brugergrænseflader
•anvende et i professionen udbredt, integreret udviklingsværktøj, herunderversionsstyringssystem og centrale softwarekomponenter/biblioteker til at designe ogkonstruere praksisnære applikationer baseret på en lagdelt arkitektur
•anvende centrale metoder og teknikker til at realisere modeller i et databasesystem ogkonstruere programmer, der benytter en databasegrænseflade
•anvende centrale metoder og teknikker til at designe og konstruere programmer somsamarbejdende processer/tråde
•anvende moderne teknikker og værktøjer til afvikling af test og kvalitetssikring samtudfærdige dokumentation i forhold til gældende standarder i professionenDen studerende kan:
•håndtere udviklingsorienterede situationer inden for programmering
•deltage som en professionel programmør i udviklings- og vedligeholdelsesprojekter
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for programmeringssprog, udviklingsværktøjer, programmeringsteknikker og programdesign - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål
- Prøve
På faget Programmering (DA) modtager du 206 timers undervisning, hvilket svarer til 274 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.