Programmering (DA)
2019/2020- Formål
Fagelementet beskæftiger sig med design og programmering til realisering af IT-systemer. Der fokuseres på at programmere IT-systemer af høj kvalitet i en lagdelt arkitektur med brugergrænseflade, funktionalitet og database. Løsninger konstrueres under anvendelse af værktøjer og teknikker der anvendes i professionen og der lægges vægt på at understøtte godt programdesign og udvikling af systemer af høj kvalitet.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
•udviklingsbaseret viden om specifikation af abstrakte datatyper samt kriterier forprogramkvalitet
•forståelse for abstraktionsmekanismer i moderne programmeringssprogDen studerende kan:
Kompetencer
•anvende centrale metoder til at specificere og konstruere algoritmer samt vurdere kvalitativeog kvantitative egenskaber ved algoritmer og datastrukturer
•anvende centrale faciliteter i programmeringssproget til realisering af algoritmer,designmønstre, abstrakte datatyper, datastrukturer, designmodeller og brugergrænseflader
•anvende et i professionen udbredt, integreret udviklingsværktøj, herunderversionsstyringssystem og centrale softwarekomponenter/biblioteker til at designe ogkonstruere praksisnære applikationer baseret på en lagdelt arkitektur
•anvende centrale metoder og teknikker til at realisere modeller i et databasesystem ogkonstruere programmer, der benytter en databasegrænseflade
•anvende centrale metoder og teknikker til at designe og konstruere programmer somsamarbejdende processer/tråde
•anvende moderne teknikker og værktøjer til afvikling af test og kvalitetssikring samtudfærdige dokumentation i forhold til gældende standarder i professionenDen studerende kan:
•håndtere udviklingsorienterede situationer inden for programmering
•deltage som en professionel programmør i udviklings- og vedligeholdelsesprojekter
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for programmeringssprog, udviklingsværktøjer, programmeringsteknikker og programdesign - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen på datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet nationale fagelement indgår i 1. delprøve af førsteårseksamen. Delprøven vægter 25% af den samlede karakterFaget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMundtlig eksamen i 20 min inkl. votering, ud fra spørgsmål i læringsmålene.PrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Programmering (DA) modtager du 206 timers undervisning, hvilket svarer til 274 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.