Teknologi 2 (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
På faget Teknologi 2 bygger vi videre på Teknologi 1 samt arbejder med Computer netværk for at forstå hvordan dette er opbygget. I faget skal vi arbejde blandt andet arbejde AWS, Docker og Jenkins for at implementere en komplet infrastruktur. Denne infrastruktur udgør et solidt fundament for webapplikationer.
I faget skal vi, udover at arbejde med AWS’ Management Console, også arbejde med hvordan AWS SDK til at implementere udvalgte services, og se hvordan dette opsættes samt automatiseres.
I Teknologi 2 skal vi have opbygget en komplet infrastruktur ved hjælp af blandt andet Virtuelle server, afgrænset offentlige og private netværk, subnets, ”security groups” og meget mere. Vi skal installere og opsætte Virtueller server som vores webapplikationer skal udrulles til.
I de fleste virksomheder er der løbende ønsker om at udvikler også kan mere end at kode, eller kan deltage aktivt i møder ved udrulning af software ved forskellige miljøer.
Teknologi 2 er med til at udjævne det spring det er at arbejde i industrien.
Viden:
• Kende til kerne komponenter i Cloud infrastruktur
• Kende til strategier for udrulning af software som images
• Den teknologiske udvikling, herunder udviklingstendenser
• Virtuelle maskiner og containere
• I samarbejde med andre bidrage til valg af platform og forslag til infrastruktur
• Tilegne sig viden om nye Cloud-baserede løsninger.
Formålet med faget er, at kvalificere den studerende til at kunne bidrage ved valg af teknologisk platform og teknologi i forbindelse med udvikling og vedligeholdelse af IT-løsninger.
Faget skal således give den studerende et grundlæggende kendskab til netværk, placering af data samt tilhørende teknologiske aspekter
Færdigheder:
Formålet med faget er at implementere en infrastruktur ved brug af ovennævnte værktøjer.
Kompetencer:
Formålet med faget er at kunne, ved brug af de ovennævnte værktøjer, analysere samt vælge de services der bedst tjener formålet i et udviklingsprojekt. - Undervisningsform
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 3 deltagelsespligter knyttet til prøven. Disse er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligterne skal afleveres på Fronter og er fordelt således:
Kerneområde Programmering 2 stk.
Kerneområde Teknik 1 stk.
Ikke opfyldelse af blot én eller flere studieaktiviteter betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og at der er brugt et prøveforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformMundtlig prøveHovedspørgsmål Programmering:
Senest en uge inden prøven offentliggøres en liste af hovedemner inden for programmeringsområdet.
Hovedemnerne omfatter de væsentligste emner inden for emneområdet og danner
udgangspunkt for programmeringsdelen af prøven. Den studerende forventes at præsentere
det trukne programmeringsemne. Præsentationen skal omfatte både en teoretisk fremlæggelse og en gennemgang af praktiske programmeringseksempler.
Bispørgsmål Teknologi:
Hovedvægten i spørgsmålet lægges på faget ”Computernetværk og distribuerede systemer”.
Senest en uge inden prøven offentliggøres listen af teknologi emner.
Prøvens omfang er 20 ECTS
I bedømmelsen vægter programmeringsspørgsmålet 70 % og bispørgsmålet 30 %.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes i alt 40 min. pr. eksaminand inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne er læringsmålet for prøven = Læringsmålene for det obligatorisk uddannelseselement:
Programmering og Teknologi, jf. den fælles del af studieordningen.
På faget Teknologi 2 (DA) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.