Softwaredesign 3 (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
I faget Softwaredesign 3 præsenteres du for flere systemudviklingsmetoder og procesmodeller. Målet er at du opnår kompetence til at kunne ny udvikle, fra idé til kørende system, videreudvikle og integrere it-systemer på et systematisk grundlag under anvendelse af situationsbestemte moderne systemudviklingsmetoder og teknikker. Du kommer til at arbejde med agile processer og metoder, så som SCRUM og XP. Faget indeholder også emner indenfor planlægning og projektstyring herunder estimeringsteknikker, metrikker og konfigurationsstyring.
Viden
Undervisningsformen er en blanding af klasseundervisning, øvelser og projektarbejde.
Faget afsluttes med projekt, hvor de studerende gennemfører et selvvalgt systemudviklingsforløb i samarbejde med en virksomhed. Formålet er at de studerende kan demonstrere at de situationsbestemt kan vælge en passende en procesmodel og systemudviklingsmetode og at de kan arbejde systematisk med metoden samt planlægge og styre projektet.Den uddannede har viden om
Færdigheder
1. eksperimenters betydning som del af eller supplement til systemudviklingsmetoden
2. kvalitetskriteriers betydning for systemudviklingsprocessen og systemets endelige udformningDen studerende kan
Kompetencer
1.modellere og designe it-systemer
2.anvende en hensigtsmæssig softwarearkitektur
3.dokumentere og formidle produkt og proces – herunder sikre sporbarhed
4.kvalitetssikre produkt og proces
5.anvende hensigtsmæssige designmønstre
6.inddrage brugere
7.designe brugergrænseflader situationsbestemt og vælge en procesmodel og systemudviklingsmetode
8.arbejde systematisk med et projekt under en valgt systemudviklingsmetode
9.planlægge, vurdere og regulere et projekt
10.udvælge og anvende hensigtsmæssige designmønstre og komponenter
11.designe systemer, der er integreret med andre systemerDen studerende kan
1.indgå som kompetent deltager i et udviklingsprojekt
2.situationsbestemt tilpasse en systemudviklingsmetode til et projekt
3.tilegne sig nye procesmodeller og systemudviklingsmetoder
4.reflektere over og tilpasse proces og metode i praksis - Undervisningsform
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 1 deltagelsespligt knyttet til prøven. Denne er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligten skal afleveres på Studenter Intranet Fronter.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveFormkrav Forside med titel, navn og fødselsdato, hold betegnelse og dato
Indholdsfortegnelse
Problemformulering eller problemstilling
Hovedafsnit
Konklusion
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Der skal pagineres (sidetal) på alle sider
Det skriftlige projekt skal som minimum bestå af 20 normal sider og maksimalt af 30 normalsider
for en studerende.
For hver yderligere studerende øges antallet af sider enligt tabel:
1 studenrende - min. 20 - maks. 30 sider
2 studerende - min. 25 - maks. 40 sider
3 studerende - min. 30 - maks. 45 sider
4 studerende - min. 35 - maks. 50 sider
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri.
Hver enkelt figur eller diagram tæller 800 tegn.
Ikke opfyldelse af forudsætningen betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og at der er brugt et prøveforsøg.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedProjektet præsenteres af projektgruppen med udgangspunkt i systemudviklingsrapporten, 10
minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 20 minutter pr. eksaminand inkl. Votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne for prøven = læringsmålene for det obligatoriske uddannelseselement: Systemudvikling
Læringsmål fremgår af den fælles studieordning.
På faget Softwaredesign 3 (DA) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.