Systemudvikling 2
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med kvalitet i produkt og proces. Fagelementet arbejder med at sikre kvalitet gennem anvendelse af de til situationen valgte og tilpassede systemudviklingsmetoder og processer. Fagelementet arbejder med metoder til forundersøgelse og agile metoder til udvikling af forskellige typer af systemer herunder distribuerede systemer.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• udviklingsbaseret viden om systemudviklingsmetoder og processers betydning for kvalitet i produkt og procesDen studerende kan:
Kompetencer
• anvende en valgt systemudviklingsmetode og arbejde systematisk med et praksisnært projekt ved brug af denne
• anvende centrale principper til at udarbejde projektplaner samt vurdere og regulere dem hensigtsmæssigt
• vurdere praksisnære problemstillinger og situationsbestemt vælge en procesmodel og systemudviklingsmetode
• formidle systemudviklingens proces og produkt til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
• håndtere situationsbestemt tilpasning af systemudviklingsmetoder og processer til et konkret praksisnært projekt
• deltage kompetent i et fagligt og tværfagligt systemudviklingsprojekt med tilpassede metoder
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden om procesmodeller og systemudviklingsmetoder - Undervisningsform
Undervisningen på datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet nationale fagelement indgår i 1.Delprøve af 3 semester eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMundtlig eksamen med et 10 minutters oplæg og 20 minutters eksamination inkl. votering. Eksamen er individuel.PrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Systemudvikling 2 modtager du 69 timers undervisning, hvilket svarer til 92 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.