Københavns Erhvervsakademi

en

Systemudvikling 2

2024/2025
Engelsk titel
Systems Development 2
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3050343 / 4505-10500
Fag- /modulansvarlig
Lasse Vogelsang
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med at sikre kvalitet gennem anvendelse af de til situationen valgte og tilpassede systemudviklingsmetoder og processer. Fagelementet arbejder med situationsbestemte metoder til udvikling af forskellige typer af systemer, herunder distribuerede systemer.

    Viden

    Den studerende har:
    • viden om systemudviklingsmetoder og processers betydning for kvalitet i produkt og proces under hensyntagen til bæredygtighed.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • anvende en eller flere centrale systemudviklingsmetoder.
    • anvende centrale redskaber til at udarbejde projektplaner.
    • anvende relevante kvalitetssikringsmetoder i forbindelse med proces og produkt.
    • vurdere praksisnære problemstillinger og situationsbestemt vælge en procesmodel og systemudviklingsmetode.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • varetage en systematisk og situationsbestemt tilpasning af systemudviklingsmetoder og processer til et konkret praksisnært projekt.
    • deltage kompetent i et fagligt og tværfagligt IT-projekt med tilpassede metoder.
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden om procesmodeller og systemudviklingsmetoder.

  • Undervisningsform
    Undervisningen på datamatikeruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it- branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
    Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
    Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale og i undervisningen.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Mundtlig eksamen med et 10 minutters oplæg og 20 minutters eksamination inkl. votering. Eksamen er individuel.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
96
timers undervisning
178
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Systemudvikling 2 modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.