Softwarekonstruktion 3 (EN)
2019/2020- Formål
Dette fag giver, i et meget tæt samarbejde med Software Design faget, den grundlæggende forståelse for- og de grundlæggende færdigheder i software konstruktion.
Viden
Vi går i dybden med programmeringsbegreber, opbygning af strukturer/algoritmer samt hvordan man laver en applikation der opfylder en kundes ønsker.
Første semester afsluttes med et tværfagligt projekt med faget Software Design som er en obligatorisk opgave. Den bliver både bliver brugt som introduktion til hvordan 1. års eksamenen vil forløbe, men også til at give den enkelte studerende feedback på hvordan de står i forhold til opnået viden og færdigheder, sat op i mod det der er blevet gennemgåede på første semester.
Andet semester udbygger den allerede opnåede viden med mere avanceret kodeopbygning. Der bliver undervist i opbygning af relationelle databaser samt manipulationen med data i databasen. Yderligere gennemgås konstruktionen af en brugergrænseflade (GUI) baseret på kundens ønsker/behov.
Anden semester afsluttes med et tværfagligt eksamensprojekt, gældende alle de fire fag fra første og andet semester (Software Konstruktion, Software Design, IT i organisationen samt Teknikfaget).Den studerende har viden om
Færdigheder
1. specifikation af abstrakte datatyper
2. kriterier for programkvalitet
3. abstraktionsmekanismer i moderne programmeringssprog
4. integration mellem heterogene komponenter og platformeDen studerende kan
Kompetencer
1. specificere og konstruere algoritmer
2. anvende programmeringssproget til realisering af algoritmer, design mønstre, abstrakte datatyper, datastrukturer, designmodeller og brugergrænseflader
3. vurdere kvalitative og kvantitative egenskaber ved algoritmer og datastrukturer
4. anvende et moderne integreret udviklingsværktøj, herunder versionsstyringssystem
5. realisere modeller i et databasesystem og konstruere programmer, der benytter en databasegrænseflade
6. designe og konstruere programmer som samarbejdende processer/tråde
7. udvikle applikationer baseret på en lagdelt softwarearkitektur
8. anvende softwarekomponenter/biblioteker
9. udfærdige dokumentation i forhold til gældende de-facto standarder i professionen
10. anvende moderne teknikker og værktøjer til afvikling af test og kvalitetssikring
11. anvende teknikker til konstruktion af programmer med flere samtidige brugere
12. designe og konstruere programmer baseret på samarbejdende processer i en distribueret arkitektur
13. konstruere programmer, der benytter tidssvarende netværksteknologier
14. anvende designmønstre for distribuerede softwarearkitektur
15. udvikle softwarekomponenter
16. udvikle webapplikationerDen studerende kan
1. indgå som en professionel programmør i udviklings-, integrations- og vedligeholdelsesprojekter
2. tilegne sig nye færdigheder indenfor programmeringssprog, udviklingsværktøjer, programmeringsteknikker og programdesign - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 3 deltagelsespligter knyttet til prøven. Disse er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligterne skal afleveres på Fronter og er fordelt således:
Kerneområde Programmering 2 stk.
Kerneområde Teknik 1 stk.
Ikke opfyldelse af blot én eller flere studieaktiviteter betyder, at den studerende ikke kan deltage i prøven, og at der er brugt et prøveforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformMundtlig prøveHovedspørgsmål Programmering:
Senest en uge inden prøven offentliggøres en liste af hovedemner inden for programmeringsområdet.
Hovedemnerne omfatter de væsentligste emner inden for emneområdet og danner
udgangspunkt for programmeringsdelen af prøven. Den studerende forventes at præsentere
det trukne programmeringsemne. Præsentationen skal omfatte både en teoretisk fremlæggelse og en gennemgang af praktiske programmeringseksempler.
Bispørgsmål Teknologi:
Hovedvægten i spørgsmålet lægges på faget ”Computernetværk og distribuerede systemer”.
Senest en uge inden prøven offentliggøres listen af teknologi emner.
Prøvens omfang er 20 ECTS
I bedømmelsen vægter programmeringsspørgsmålet 70 % og bispørgsmålet 30 %.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedDer afsættes i alt 40 min. pr. eksaminand inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingBedømmelseskriterierne er læringsmålet for prøven = Læringsmålene for det obligatorisk uddannelseselement:
Programmering og Teknologi, jf. den fælles del af studieordningen.
På faget Softwarekonstruktion 3 (EN) modtager du 84 timers undervisning, hvilket svarer til 112 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.