Teknologi 2
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med teknologiske problemstillinger og aspekter indenfor netværk, distribuerede systemer og sikkerhed under hensyntagen til bæredygtighed. Der er fokus på anvendelsen af de nævnte områder i systemudvikling, programmering, deployment og hosting.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• viden om praksis og centralt anvendt teori inden for design og realisering af distribuerede systemer under hensyntagen til bæredygtighed.
• viden om teknikker og metoder til deployment og hosting.
• forståelse for fundamentale netværksbegreber.Den studerende kan:
Kompetencer
• anvende centrale redskaber til virtualisering.
• anvende centrale og i praksis udbredte applikationsprotokoller.
• vurdere praksisnære problemstillinger vedrørende centrale sikkerhedsmæssige begreber og trusler samt anvende centrale værktøjer og metoder til håndtering af disse.
• vurdere relevante teknologiske aspekter i udviklingen af distribuerede systemer.Den studerende kan:
• deltage i valg af teknologier i forbindelse med udvikling af distribuerede systemer.
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for distribuerede systemer. - Undervisningsform
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenFor at kunne deltage i en eksamen kan der være bundne forudsætninger, der skal være opfyldt, ud over aflevering af evt. eksamens rapport og eller produkt. Generelt er der én forudsætning for hver 5 ECTS, undtagen praktik og afgangsprojekt. En forudsætning kan være flere forskellige ting, enten en opgave aflevering, en præsentation, deltagelse i undervisning m.m.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveMundtlig eksamen i 20 min inkl. votering, ud fra spørgsmål i læringsmålene.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes i alt 20 min. pr. eksaminand inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Teknologi 2 modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.