Københavns Erhvervsakademi

en

Datastrukturer og Algoritmer sat i spil

2023/2024
Engelsk titel
Data Structures and Algorithms
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Håndværkergården, København N
Fagkode
3050401
Fag- /modulansvarlig
Peter Lind
  • Formål og læringsmål

    Målet med dette valgfag er primært at opnå en solid praktisk forståelse for datastrukturer og algoritmer, men at gøre det ved at udvikle små spil i JavaScript. Vi koder alt fra Tic Tac Toe til Super Mario Bros. og udforsker hvordan de fundamentale koncepter inden for datastrukturer og algoritmer er med til at skabe effektive og spændende spil.
    Gennem praktiske opgaver og projektarbejde får du både mulighed for at udvide din teoretiske forståelse, og forstå hvordan principperne kan anvendes i praksis.

    Viden

    Kendskab til de fundamentale datastrukturer: arrays, grids, lists, stacks, queues, maps, trees og graphs.
    Forståelse for modellering, og hvordan datastrukturer kan anvendes i den forbindelse.
    Kendskab til klassiske algoritmer for søgning, sortering, etc.
    Kendskab til særlige spil-algoritmer, som fx collision detection, path finding og decision making.
    Viden om hvordan game engines typisk er opbygget

    Færdigheder

    Kan anvende programmeringssprogets indbyggede datatyper, og implementere dynamiske lister, træer og graphs.
    Kan anvende programmeringssprogets indbyggede algoritmer til søgning og sortering.
    Kan udvide implementere egne datatyper så de kan anvendes af programmeringssprogets indbyggede algoritmer.
    Kan implementere kendte algoritmer.
    Kan programmere små spil i JavaScript – med og uden game engine

    Kompetencer

    Kan modellere datastrukturer og designe / udvælge algoritmer til at opbygge små spil.
    Kan analysere en kompleks opgave og bryde den ned i modeller og algoritmer der efterfølgende kan implementeres.
    Kan udvikle og implementere små spil baseret på disse modeller.

  • Undervisningsform
    Primært klasseundervisning med oplæg, øvelser og projektarbejde. Dertil små projekter-opgaver af ca. en uges varighed.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    3. semester datamatiker - generisk

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    som datamatiker - generisk

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er 2 obligatoriske opgaver i dette valgfag. Opgaverne skal begge godkendes for at du kan få lov til at gå til eksamenen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel mundtlig eksamen, baseret på projekt og rapport udarbejdet enten individuelt eller i par.
    Opgavetype
    Der skal udvikles et produkt - et spil der implementerer en række algoritmer og data strukturer - og en kort dokumentation af dette.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-2 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 minutter (incl. votering)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Eksamenen vil blive bedømt i forhold til i hvor høj grad man lever
    op til læringsmålene for valgfaget
48
timers undervisning
226
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Datastrukturer og Algoritmer sat i spil modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.