Datastrukturer og Algoritmer sat i spil
2023/2024- Formål og læringsmål
Målet med dette valgfag er primært at opnå en solid praktisk forståelse for datastrukturer og algoritmer, men at gøre det ved at udvikle små spil i JavaScript. Vi koder alt fra Tic Tac Toe til Super Mario Bros. og udforsker hvordan de fundamentale koncepter inden for datastrukturer og algoritmer er med til at skabe effektive og spændende spil.
Viden
Gennem praktiske opgaver og projektarbejde får du både mulighed for at udvide din teoretiske forståelse, og forstå hvordan principperne kan anvendes i praksis.Kendskab til de fundamentale datastrukturer: arrays, grids, lists, stacks, queues, maps, trees og graphs.
Færdigheder
Forståelse for modellering, og hvordan datastrukturer kan anvendes i den forbindelse.
Kendskab til klassiske algoritmer for søgning, sortering, etc.
Kendskab til særlige spil-algoritmer, som fx collision detection, path finding og decision making.
Viden om hvordan game engines typisk er opbyggetKan anvende programmeringssprogets indbyggede datatyper, og implementere dynamiske lister, træer og graphs.
Kompetencer
Kan anvende programmeringssprogets indbyggede algoritmer til søgning og sortering.
Kan udvide implementere egne datatyper så de kan anvendes af programmeringssprogets indbyggede algoritmer.
Kan implementere kendte algoritmer.
Kan programmere små spil i JavaScript – med og uden game engineKan modellere datastrukturer og designe / udvælge algoritmer til at opbygge små spil.
Kan analysere en kompleks opgave og bryde den ned i modeller og algoritmer der efterfølgende kan implementeres.
Kan udvikle og implementere små spil baseret på disse modeller. - Undervisningsform
Primært klasseundervisning med oplæg, øvelser og projektarbejde. Dertil små projekter-opgaver af ca. en uges varighed.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
3. semester datamatiker - generiskMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
som datamatiker - generisk - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 2 obligatoriske opgaver i dette valgfag. Opgaverne skal begge godkendes for at du kan få lov til at gå til eksamenen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel mundtlig eksamen, baseret på projekt og rapport udarbejdet enten individuelt eller i par.OpgavetypeDer skal udvikles et produkt - et spil der implementerer en række algoritmer og data strukturer - og en kort dokumentation af dette.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-2 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed20 minutter (incl. votering)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingEksamenen vil blive bedømt i forhold til i hvor høj grad man lever
op til læringsmålene for valgfaget
På faget Datastrukturer og Algoritmer sat i spil modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.