Københavns Erhvervsakademi

en

Datastrukturer og Algoritmer sat i spil

2024/2025
Engelsk titel
Data Structures and Algorithms
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Håndværkergården, København N
Fagkode
3050401 / 4505-10710
Fag- /modulansvarlig
Peter Lind
  • Formål og læringsmål

    Målet med dette valgfag er primært at opnå en solid praktisk forståelse for datastrukturer og algoritmer, men at gøre det ved at udvikle små spil i JavaScript. Vi koder alt fra Tic Tac Toe til Super Mario Bros. og udforsker hvordan de fundamentale koncepter inden for datastrukturer og algoritmer er med til at skabe effektive og spændende spil.

    Gennem praktiske opgaver og projektarbejde får du både mulighed for at udvide din teoretiske forståelse, og forstå hvordan principperne kan anvendes i praksis.


    Efter valgfaget er gennemført, vil du have opnået følgende viden, færdigheder og kompetencer:

    Viden

    Kendskab til de fundamentale datastrukturer: arrays, grids, lists, stacks, queues, maps, trees og graphs.

    Kendskab til klassiske algoritmer for søgning, sortering, etc.

    Forståelse for algoritmers og datastrukturers koncept vs implementation

    Forståelse for tids-kompleksitet (Big-O) og hvordan forskellige algoritmer og operationer kan have forskellig kompleksitet.

    Kendskab til særlige spil-algoritmer, som fx collision detection, path finding og decision making.

    Færdigheder

    Kan anvende programmeringssprogets indbyggede datatyper, og implementere dynamiske lister, træer og graphs.

    Kan anvende programmeringssprogets indbyggede algoritmer til søgning og sortering.

    Kan udvide implementere egne datatyper så de kan anvendes af programmeringssprogets indbyggede algoritmer.

    Kan programmere små spil og visualiseringer af datastrukturer og algoritmer i JavaScript

    Kompetencer

    Kan udvælge datastrukturer og algoritmer til at løse komplekse problemstillinger.

    Kan optimere valget af datastrukturer og algoritmer baseret på krav til tids- og/eller plads-kompleksitet.

    Kan implementere og håndtere algoritmer i procedurale, rekursive såvel som event-baserede programstrukturer.

  • Undervisningsform
    Primært klasseundervisning med oplæg, øvelser og projektarbejde. Dertil små projekter-opgaver af ca. en uges varighed.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Have gennemført 3.semester programmering på datamatiker-uddannelsen – eller have et solidt fundament for programmering i JavaScript med en smule kendskab til Java, C# eller lignende.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen udover de sædvanlige krav til en bærbar computer.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Mindst 5 afleveringsopgaver skal være afleveret. Midtvejsprojektet skal være afleveret, præsenteret og godkendt.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel mundtlig eksamen baseret på projekt og rapport udarbejdet enten individuelt eller i grupper.

    Gruppestørrelsen må maksimalt være 3.
    Opgavetype
    Der skal udvikles en visualisering af en algoritme med tilhørende datastruktur – for eksempel et spil. Dertil en kort skriftlig dokumentation

    Selve eksamen er individuel – produktet kan udvikles i grupper.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-3 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 minutter (incl. votering)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Eksamenen vil blive bedømt i forhold til i hvor høj grad man lever
    op til læringsmålene for valgfaget
48
timers undervisning
226
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Datastrukturer og Algoritmer sat i spil modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 18% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.