Game Engine Development
2023/2024- Formål og læringsmål
Nedenunder ethvert 3D computerspil ligger der en game engine, der gør det muligt at vise objekter, der bevæger sig rundt i spillets verden. Vi kalder denne verden den virtuelle verden. Der ligger også en lignende engine i bunden af animationsfilm og 3D design programmer til f.eks 3D print, 3D laserskæring, CNC-fræsning mm.
Viden
Det virtuelle kamera gør det muligt at visualisere objekter, som ikke findes i den virkelige verden, eller som ikke er let tilgængelige i den virkelige verden. F.eks kan man i Google maps se en 3D visualisering af Eiffeltårnet i Paris uden selv at være der.
Kurset indeholder en del matematik og fysik:
* Parameterfremstilling af geometriske figurer f.eks linje, cirkel, elipse
* cosinus og sinus
* Vektorregning i 2 og 3 dimensioner
* Matrixregning
* Differentiation og integration af simple funktioner
* Analytisk løsning af simple differentialligninger
* Numeriske metoder til løsning af differentialligninger
* Newtons love herunder Tyngdeloven
* Frit fald med og uden luftmodstand
Implementering af matematikken i et Java klassebibliotek:
* Programmering af grafik i Java
* Klasser til vektorer i 2 og 3 dimensioner
* Klasser til matricer
* Klasser til virtuelt kamera
* animationerForstå den grundlæggende opbygning af 3D computerspil
Færdigheder
Forstå begreber som den ’virtuelle verden’ og det ’virtuelle kamera’Implementere en simpel 3D game engine.
Kompetencer
Implementere simple animationer i den virtuelle verden.Vurdere anvendelsen af 3D engines i forskellige anvendelsesområder som computerspil, animationsfilm mm.
- Undervisningsform
Gennemgang af teori samt løsning af matematikopgaver og programmeringsopgaver.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Den studerende må have programmeringskundskab svarende til 3. semester på damatikeruddannelse på KEA.
Det anbefales at have matematik på A niveau eller tilsvarende. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveDen studerende trækker et eksamensspørgsmål, der dækker et eller flere af kursets læringsmål.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 min. inkl. voteringHjælpemidler der må medbringesDer må medbringes noter til prøven.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Udleveres på kurset
På faget Game Engine Development modtager du 64 timers undervisning, hvilket svarer til 85 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.