Københavns Erhvervsakademi

en

Game Engine Development

2023/2024
Engelsk titel
Game Engine Development
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Håndværkergården, København N
Fagkode
3050403
Fag- /modulansvarlig
Bjørn Klint Christensen
  • Formål og læringsmål

    Nedenunder ethvert 3D computerspil ligger der en game engine, der gør det muligt at vise objekter, der bevæger sig rundt i spillets verden. Vi kalder denne verden den virtuelle verden. Der ligger også en lignende engine i bunden af animationsfilm og 3D design programmer til f.eks 3D print, 3D laserskæring, CNC-fræsning mm.
    Det virtuelle kamera gør det muligt at visualisere objekter, som ikke findes i den virkelige verden, eller som ikke er let tilgængelige i den virkelige verden. F.eks kan man i Google maps se en 3D visualisering af Eiffeltårnet i Paris uden selv at være der.

    Kurset indeholder en del matematik og fysik:
    * Parameterfremstilling af geometriske figurer f.eks linje, cirkel, elipse
    * cosinus og sinus
    * Vektorregning i 2 og 3 dimensioner
    * Matrixregning
    * Differentiation og integration af simple funktioner
    * Analytisk løsning af simple differentialligninger
    * Numeriske metoder til løsning af differentialligninger
    * Newtons love herunder Tyngdeloven
    * Frit fald med og uden luftmodstand
    Implementering af matematikken i et Java klassebibliotek:
    * Programmering af grafik i Java
    * Klasser til vektorer i 2 og 3 dimensioner
    * Klasser til matricer
    * Klasser til virtuelt kamera
    * animationer

    Viden

    Forstå den grundlæggende opbygning af 3D computerspil
    Forstå begreber som den ’virtuelle verden’ og det ’virtuelle kamera’

    Færdigheder

    Implementere en simpel 3D game engine.
    Implementere simple animationer i den virtuelle verden.

    Kompetencer

    Vurdere anvendelsen af 3D engines i forskellige anvendelsesområder som computerspil, animationsfilm mm.

  • Undervisningsform
    Gennemgang af teori samt løsning af matematikopgaver og programmeringsopgaver.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Den studerende må have programmeringskundskab svarende til 3. semester på damatikeruddannelse på KEA.

    Det anbefales at have matematik på A niveau eller tilsvarende.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Den studerende trækker et eksamensspørgsmål, der dækker et eller flere af kursets læringsmål.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min. inkl. votering
    Hjælpemidler der må medbringes
    Der må medbringes noter til prøven.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Udleveres på kurset
64
timers undervisning
210
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Game Engine Development modtager du 64 timers undervisning, hvilket svarer til 85 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.