The Missing Semester
2024/2025- Formål og læringsmål
I dette valgfag bygger vi videre på nogle af de emner, du har været
Viden
igennem på Teknik 1 og 2. Vi vil grave et spadestik dybere end hvad
der tidligere har været tid til, og hvad læringsmålene tillod. Man kan
betragte det som et Teknik 3 fag, hvor vi arbejder i abstraktionslaget
under det, vi har gjort på Teknik 1 og 2.
Fagets kerneværktøj bliver forskellige Linux-distributioner, så det
bliver et semester med fokus på Linux. Udover dette vil vi gå i
dybden med emner som Docker, Vim, Shell Tools and Scripting,
Commandline environments, konfigurationsfiler, Build systems,
Package and Dependency Management mm. Vi vil desuden forsøge
at få en forståelse for gits datamodel og logik og arbejde med
Githubs REST API (api.github.com) gennem fx Bash- eller python
scripts.
Formålet med alt dette er at give dig en både bredere og ikke mindst
dybere forståelse for, hvad der sker på din computer og i miljøet
omkring det at udvikle software.
Faget er inspireret af dette MIT kursus:
(https://missing.csail.mit.edu/), og vi vil forsøge at finde frem til lidt af
den samme ånd og stemning som på dette kursus.1. Den studerende vil have forståelse for de centrale funktioner og
Færdigheder
anvendelser af forskellige Linux-distributioner.
2. Den studerende vil have indsigt i emner som Fx. Docker, Vim,
Shell Tools and Scripting, Kommandolinjemiljøer,
konfigurationsfiler og Miljøvariabler.
3. Den studerende vil kende til gits datamodel, logik.1. Den studerende vil være i stand til at arbejde dybtgående med
Kompetencer
Linux som sit primære operativsystem.
2. Den studerende vil kunne anvende avancerede værktøjer som
Fx Docker, Vim og forskellige Shell tools til softwareudvikling.
3. Den studerende vil være i stand til at konfigurere og tilpasse sit
arbejdsmiljø ved hjælp af konfigurationsfiler og miljøvariabler.
4. Den studerende vil kunne interagere med Githubs REST API
gennem bash- eller python scripts.1. Den studerende vil være i stand til at integrere den viden og de
færdigheder, han/hun har opnået, for at forstå og forbedre sit
softwareudviklingsmiljø.
2. Den studerende vil kunne tilpasse og udvide sine tekniske
færdigheder baseret på de koncepter og teknikker, han/hun
lærer i dette valgfag.
3. Den studerende vil kunne arbejde selvstændigt og i teams for at
løse komplekse tekniske udfordringer ved hjælp af de værktøjer
og teknikker, han/hun lærer i kurset.
4. Den studerende vil kunne reflektere over sin egen læring og
praksis og søge yderligere ressourcer og viden.
5. Den studerende vil kunne reflektere over egen praksis i
forbindelse med softwareudvikling. - Undervisningsform
En kombination af klasse undervisning og øvelser, og flipped classroom tilgangen.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Den studerende må have programmeringskundskab svarende til 3. semester på damatikeruddannelse på KEA - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 2 obligatoriske opgaver. De skal godkendes for at gå til eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveInden den mundtlige eksamen afleveres et portfolio med udvalgte opgaver lavet i løbet af semesteret. Den studerende fremlægger efter eget valg en af disse opgaver og vil efterfølgende blive spurgt ind til et udvalg af de resterende.
Den studerende bedømmes udelukkende på baggrund af den mundtlige præstation.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed30 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget The Missing Semester modtager du 64 timers undervisning, hvilket svarer til 85 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser, gennemse videooptaget undervisning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.