Københavns Erhvervsakademi

en

The Missing Semester

2024/2025
Engelsk titel
The Missing Semester
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Håndværkergården, København N
Fagkode
3050404
Fag- /modulansvarlig
Claus Bove
  • Formål og læringsmål

    I dette valgfag bygger vi videre på nogle af de emner, du har været
    igennem på Teknik 1 og 2. Vi vil grave et spadestik dybere end hvad
    der tidligere har været tid til, og hvad læringsmålene tillod. Man kan
    betragte det som et Teknik 3 fag, hvor vi arbejder i abstraktionslaget
    under det, vi har gjort på Teknik 1 og 2.

    Fagets kerneværktøj bliver forskellige Linux-distributioner, så det
    bliver et semester med fokus på Linux. Udover dette vil vi gå i
    dybden med emner som Docker, Vim, Shell Tools and Scripting,
    Commandline environments, konfigurationsfiler, Build systems,
    Package and Dependency Management mm. Vi vil desuden forsøge
    at få en forståelse for gits datamodel og logik og arbejde med
    Githubs REST API (api.github.com) gennem fx Bash- eller python
    scripts.

    Formålet med alt dette er at give dig en både bredere og ikke mindst
    dybere forståelse for, hvad der sker på din computer og i miljøet
    omkring det at udvikle software.

    Faget er inspireret af dette MIT kursus:
    (https://missing.csail.mit.edu/), og vi vil forsøge at finde frem til lidt af
    den samme ånd og stemning som på dette kursus.

    Viden

    1. Den studerende vil have forståelse for de centrale funktioner og
    anvendelser af forskellige Linux-distributioner.
    2. Den studerende vil have indsigt i emner som Fx. Docker, Vim,
    Shell Tools and Scripting, Kommandolinjemiljøer,
    konfigurationsfiler og Miljøvariabler.
    3. Den studerende vil kende til gits datamodel, logik.

    Færdigheder

    1. Den studerende vil være i stand til at arbejde dybtgående med
    Linux som sit primære operativsystem.
    2. Den studerende vil kunne anvende avancerede værktøjer som
    Fx Docker, Vim og forskellige Shell tools til softwareudvikling.
    3. Den studerende vil være i stand til at konfigurere og tilpasse sit
    arbejdsmiljø ved hjælp af konfigurationsfiler og miljøvariabler.
    4. Den studerende vil kunne interagere med Githubs REST API
    gennem bash- eller python scripts.

    Kompetencer

    1. Den studerende vil være i stand til at integrere den viden og de
    færdigheder, han/hun har opnået, for at forstå og forbedre sit
    softwareudviklingsmiljø.
    2. Den studerende vil kunne tilpasse og udvide sine tekniske
    færdigheder baseret på de koncepter og teknikker, han/hun
    lærer i dette valgfag.
    3. Den studerende vil kunne arbejde selvstændigt og i teams for at
    løse komplekse tekniske udfordringer ved hjælp af de værktøjer
    og teknikker, han/hun lærer i kurset.
    4. Den studerende vil kunne reflektere over sin egen læring og
    praksis og søge yderligere ressourcer og viden.
    5. Den studerende vil kunne reflektere over egen praksis i
    forbindelse med softwareudvikling.

  • Undervisningsform
    En kombination af klasse undervisning og øvelser, og flipped classroom tilgangen.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Den studerende må have programmeringskundskab svarende til 3. semester på damatikeruddannelse på KEA

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er 2 obligatoriske opgaver. De skal godkendes for at gå til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Inden den mundtlige eksamen afleveres et portfolio med udvalgte opgaver lavet i løbet af semesteret. Den studerende fremlægger efter eget valg en af disse opgaver og vil efterfølgende blive spurgt ind til et udvalg af de resterende.
    Den studerende bedømmes udelukkende på baggrund af den mundtlige præstation.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    30 min.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
64
timers undervisning
210
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget The Missing Semester modtager du 64 timers undervisning, hvilket svarer til 85 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, øvelser, gennemse videooptaget undervisning.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.