Københavns Erhvervsakademi

en

Software as a Service produktudvikling

2022/2023
Engelsk titel
Software as a Service product development
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
30
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3050430
Fag- /modulansvarlig
Lars Kruse
Mikkel Wessel Nielsen
Keld Møller Marple
Stine Rørbech
  • Formål og læringsmål

    Formålet med dette valgfag er at facilitere de studerende til at opnå indsigt i forhold som er karakteristisk for SaaS produkter samt at understøtte dem i at kunne manøvrere og blive operationelle indenfor den kompleksitet af teknologi og tværfaglige vidensdomæner som kendertegner design og udvikling af SaaS produkter.

    Du er velkommen til at deltage hvis du har forudgående kendskabe til enten forretningsudvikling, softwareudviklng eller UX og digital media design.

    Studerende vil muligvis blive vurderet til dette valgfag gennem et kort interview, som har til formål at vurdere deres motivation.

    Viden

    Du vil udforske og udnytte agil team metodologi, pretotyping (ikke en stavefejl), 'validated learning loops'. No-code/Low-code værktøjer, serverless infrastruktur, API'er, brugersegmentering, 'ideation' og innovation, datadrevet design, 'participatory design' processer og en lang række af værktøjer og teknologi-stakke som supporterer alt dette i asynkrone samarbejdsprocesser.

    Færdigheder

    Du vil lære at navigere en værdibaseret produktudviklingsproces i tæt samarbejde med en ekstern produktsponsor. Og du vil arbejde i praksis med at engagere og udnytte et 'Community of Practice' til at opbygge professionelle relationer som et redskab til at opnå nye erkendelser,

    Du vil identificere og reagere på opståede behov for ny viden og implementere veje og teknikker til at opnå nye færdigheder og perspektiv i situationen.

    Du vil blive i stand til at træffe designbeslutninger som er relevate for den tildelte rolle i teamet genne at udnytte de tværfaglige færdigheder som er relevante for den studieretning som du represæenterer, mens du samarbejder med dit team.

    Kompetencer

    Du vil organisere og facilitere workshops som et redskab til at opnå viden og skabe fremdrift i beslutningsprocessen. Du vil mestre løbende opgaveprioritering og asynkron dialog i samarbejdet. Du vil udforske og bekræfte et 'market fit' for SaaS-produktet.

    Du vil udforske, tilpasse og udvide viden og færdigheder som du allerede er introduceret til tidligere på din studieretning, men som kræver en dybere indsigt under antagelse af din tildelte rolle i teamet.

    Du vil reflektere over den tildelte rolle i et tværfagligt agilt SaaS produktudviklingsteam. Inklusive relationer og afhængigheder til andre roller i teamet, både i forhold til samarbejde såvel som overlap og potentielle konflikter.

  • Undervisningsform
    Dette valgfag invitere og accepterer studerende fra tre forskellige studieretninger: Business Economics & IT (BEIT), Multimedie Design (MMD) and Datamatiker (DAT).

    De studerende vil blive organiseret i tværfaglige holistiske agile teams. Hver team vil få en unik opgave at producere og release et faktisk SaaS produkt i samarbejde med en ekstern produktsponsor — og at opsamle data på slutbrugeradfærd i selve produkter.

    Teams vil være selv-organiserede. Hvert teammedlem vil antage en specifik rolle og ansvar som er relevant for medlemmets studieretning. Og gennem denne rolle bidrage til produktion, release og løbende forbedring af et SaaS produkt.

    Teamets opgave vil blive tildelt og efterspurgt af en ekstern produktsponsor, som repræsenterer en ægte problemstilling, med en forud identificeret brugergruppe, som skal få nytte af SaaS produktet. Den eksterne produktsponsor vil være tilgængelig for feedback, rådgiving og deltagelse gennem hele semestret.

    Fokus er på de studerendes læring - ikke på undervising. De didaktiske principper i dette valgfag vil være baseret på 'situated learning' (Lave & Wenger) og 'reflective practitioners' (Schön). Læringsmateriale vil blive indsamlet fælles og i samarbejde blandt alle teams og tilgået i et 'flipped classroom' format.

    Læringen vil tage rum i et 'Community of Practice' (Lave & Wenger), som vil være løst organiseret gennem meetups, hackathons og workshops med deltagelse fra både novicer og 'old-timers' fra erhvervslivet. Underviserens traditionelle rolle vil blive erstatte af en bidragende rolle som facilitator, vejleder og rådgiver.

    Alle teams deler det samme fysiske klasserum, som vil blive rammen omkring hele valgfaget - et arbejdsfællesskab. Teams vil tilbringe en god del tid sammen med deres produktsponsorere.

    Alle teams vil sammen - igennem hele projektet - føre og vedligeholde en arbejdslog som indbefatter et tilbagevende status brieft til produktsponsoren. Al skriftligt materiale vil være på engelsk.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Skriftligt materiale udarbejdes på engelsk
    Den mundligt prøve afholdes på engelsk, men kan gennemføres på dansk hvis samtlige team medlemmer ønsker det.
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Team:præsentation af skriftlig arbejdslog+status briefs (portfolio)
    Hvert team medlem: Oral, reflektion over den antagede rolle i teamet
    Opgavetype
    Portfolio:
    - Arbejdslog
    - status briefs
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 6-9 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Ved grupper på seks team medlemmer eller færre: 2 timer.
    Ved grupper større end seks tillægges 10 min for hvert yderligere medlem.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Teamet kan medbringe de hjælpemidler de selv finder relevante.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    - Projektor (HDMI)
    - Højttalere (HDMI/mini jack)
    - White board + pens
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    - Helhedsvurdering af præsentation, dialog og det præsenterede materiale.
280
timers undervisning
542
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Software as a Service produktudvikling modtager du 280 timers undervisning, hvilket svarer til 372 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: workshop, projektarbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, informationssøgning.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.