Københavns Erhvervsakademi

en

Digital produktudvikling

2023/2024
Engelsk titel
Digital Product Development
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
30
Udd. element
Valgfag
Sprog
Engelsk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3050430
Fag- /modulansvarlig
Lars Kruse
Anne Dibbern
Mikkel Wessel Nielsen
Ida Winberg Hemmingsen
  • Formål og læringsmål

    Formålet med dette valgfag er at udvikle digitale løsninger med udgangspunkt i relevante virksomheder og organisationers digitale udfordringer. Valgfaget er internationalt og tværfagligt, hvilket betyder at du som studerende vil indgå i et agilt team med andre studerende med faglige kompetencer inden for fx forretning, softwareudvikling, UX, digitale medier og design.

    Formålet med dette valgfag er at kvalificere studerende til at designe og udvikle digitale produkter.

    Et vigtigt element i valgfaget er samarbejdet med relevante virksomheder.
    Som studerende vil du gennem semestret arbejde med cases fra forskellige virksomheder og brancher. Formålet hermed er at lære centrale metoder og praksisser inden for udviklingsprocessen af digitale produkter.

    Viden

    Den studerende har viden om:

    - teori, metoder og terminologi inden for design og udvikling af digitale produkter
    - værktøjer og metoder til data-drevet udvikling af digitale produkter
    - anvendte metoder og teori til at opnå brugerindsigt i processen med at designe og udvikle digitale produkter
    - teknologier og teknikker til design af digitale produkter
    - internationale trends og teknologier inden for forretningspraksis inden for digital produktion

    Den studerende har en udviklingsbaseret viden, forståelse og evne til at reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende:

    - terminologi for design og udvikling af digitale produkter
    - frameworks for planlægning og implementering af digitale produkter
    - værktøjer og metoder til data-drevet udvikling af digitale produkter
    - internationale trends og teknologier inden for forretningspraksis for digital produktion
    - data-drevne forretningsstrategier og finansielle planlægningsmodeller

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    - anvende metoder og teknikker til at skabe og implementere digitalt indhold på forskellige platforme med henblik på at optimere brugergrænseflader
    - planlægge og udføre tests af brugergrænseflader og digitale produkter
    - håndtere digital arbejdsprocesser- og værktøjer til planlægning, design og produktion af komplekse digitale produkter
    - anvende metoder, værktøjer og teknikker til produktion, post-produktion og offentliggørelse af forskellige typer digitalt indhold relateret til et digitalt produkt
    - anvende teorier og metoder til planlægning og implementering af digitale produkter

    Den studerende mestrer færdigheder relateret til:

    - teorier og metoder til planlægning og implementering af digitale produkter
    - håndtering af digitale arbejdsprocesser og værktøjer til planlægning, design og produktion af komplekse digitale produkter
    - identifikation af teknologier og teknikker til design og udvikling af digitale produkter
    - kommunikation af praktiske og teoretiske problemstillinger
    - analyse og tracking af finansielle målinger relateret til data-drevne forretningsstrategier

    Kompetencer

    Den studerende har kompetencer indenfor:

    - tværfagligt samarbejde om udvikling af digitale produkter i et team
    - iterativ udvikling af digitale produkter baseret på brugerfeedback, tests og evaluering

    Studerende er i stand til at håndtere komplekse og udviklingsorienterede spørgsmål vedrørende:

    - tværfagligt samarbejde om udvikling af digitale produkter i et team
    - iterativ udvikling af digitale produkter baseret på brugerfeedback, tests og evaluering
    - data-drevne beslutninger i forbindelse med forretningsstrategi

    Den studerende er i stand til at identificere egne læringsbehov og udvikle deres egen viden, færdigheder og kompetencer i forhold til:

    - udvikling af digitale produkter

  • Undervisningsform
    I løbet af dette semester vil du samarbejde med eksterne kunder for at løse aktuelle digitale udfordringer med et digitalt produkt.
    Læringsmetoderne vil være en kombination af workshops, procesfacilitering, præsentationer fra eksterne fagfolk, online tutorials, projektarbejde, feedback og coaching for at sikre, at dit team arbejder effektivt og produktivt gennem forløbet.

    Thank god its Monday
    Dette læringselement er relateret til to Google's Thank god it's Friday - det er en samlet session, hvor teamet motiverer hinanden, deler tanker og starter ugen med et boost.

    Workshops og labs
    I udviklingsprocesserne gennem semestret vil det blive klart, hvilken ny viden der skal opnås, hvilke nye teknologier, som skal anvendes og hvilke nye værktøjer der skal læres. Der vil undervejs i forløbet blive tilrettelagt workshops og labs om relevante emner inden for forretning, digitale medier, digital indhold, UX, teknologi etc. Emnerne vil være, hvad der er nødvendigt for løsningen af den digitale udfordring for virksomheden.

    Individuelle refleksioner over læring
    I gennem hele semestret skal du føre en worklog og tilføje dine projekter til din egen portefølje og prioritere at bruge tid på at tænke ud af boksen - hvilke muligheder har du herfra? Hvad er dine refleksioner over din læring? Hvad er dine udfordringer, og hvordan vil du løse dem?

    Evaluering og planlægning i teams
    Hver uge vil I som team gennemføre en intern evaluering for at diskutere og eventuelt justere jeres roller i teamet, og derefter skal I se fremad og implementere jeres læring i teamet.

    Team work: Fill in the blanks
    Hvert team vil få værktøjer og metoder til at navigere som et stærkt team. Derudover vil I og jeres team få vejledning, coaching, mentoring og facilitering, som I har brug for.

    Working on real challenges for real clients
    Du og dit team vil arbejde med rigtige kunder og deres udfordringer. I vil samarbejde med udvalgte kunder for at designe og udvikle relevante digitale produkter.

    Team work
    En vigtig del af semestret er at I arbejder sammen i tværfaglige teams. Et diverst, kreativit og innovativt teamwork er en vigtig forudsætning for at skabe kreative digitale løsninger. I vil gennem semestret lære relevante teamværktøjer til at styrke jeres produktivitet og samarbejde.

    Formålet med at arbejde i teams er at styrke jeres samarbejds- og projektledelsesfærdigheder, hvor I lærer af hinanden og genererer idéer og kreative løsninger. Derudover får I mulighed for at arbejde sammen på tværs af kulturer og lære nye færdigheder og kompetencer for at professionalisere jeres måde at planlægge og udvikle digitale projekter for relevante virksomheder.

    Selvom størstedelen af dette semester er baseret på teamsamarbejde, er det vigtigt at understrege at alle individer inden for hvert team forventes at deltage aktivt og engageret i projektarbejdet inden for de forskellige fagområder. Det betyder at I som team vil være ansvarlige for hele projektet sammen. Dog er "Deep Dive"-ugen individuel.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Der er krav om dokumenterede engelskkundskaber på minimum B-niveau.

    Den studerende kan alternativt opfylde dette sprogkrav ved hjælp af KEAs egen sprogtest, som er særligt designet og svarer til engelskkundskaber på B-niveau. Hvis den studerende ikke består denne test, kan de ikke optages på dette engelsksprogede fag.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Hvert tema afsluttes med oplæg og obligatorisk aflevering i Wiseflow. De obligatoriske afleveringer er forudsætninger for den afsluttende eksamen.

    Evaluering af obligatoriske afleveringer: Godkendt/ikke godkendt.

    Feedback vil blive givet som enten godkendt/ikke godkendt i Wiseflow. Nogle afleveringer vil blive suppleret med mundtlig feedback.

    Det er et formelt krav, at du består alle de obligatoriske afleveringer for at gå op til 3. semesters eksamen. De obligatoriske krav skal afleveres til WISEflow.

    Det er et formelt krav, at alle obligatoriske afleveringer er godkendt for at gå op til eksamen.

    Hvis du ikke består en obligatorisk aflevering, vil du blive informeret om en genindsendelsesdato via din KEA-e-mail. Det er dit ansvar regelmæssigt at tjekke din KEA-e-mail for vigtige informationer vedrørende eksamen og obligatoriske afleveringer.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Skriftligt materiale udarbejdes på engelsk
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Eksamen er en individuel mundtlig eksamen baseret på dit portfolio af digitale produkter, som du har lavet gennem semestret, din work-log og en individuel synopsis. Den mundtlige eksamen inkluderer: 5 min præsentation + 20 min. eksamination + 5 min. votering.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    Den mundtlige eksamen varer 30 minutter:
    5 min præsentation +
    20 min. eksamination +
    5 min. votering.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Helhedsvurdering af præsentation, dialog og det præsenterede materiale.
280
timers undervisning
542
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Digital produktudvikling modtager du 280 timers undervisning, hvilket svarer til 372 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: workshop, projektarbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, informationssøgning.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.