C programmering (EN)
2019/2020- Formål
Formålet med dette 4. semester valgfag er at lære det grundlæggende i C-programmering, et funktionelt (dvs. ikke-objekt orienteret) sprog, som er forgængeren for de fleste programmerings-sprog i dag. C er et sprog på lavt niveau og stadig i brug, fordi hvis det bruges rigtigt, giver det meget hurtige og effektive programmer, f.eks. kommunikationssoftware, opreativsystemet Unix samt biblioteker til Python.
Det udstyr vi anvender for at lære C, er en lille computer (Arduino Uno), en protokol og en digital model jernbane.
Efter opnåelse af færdigheder i C programmering og hvordan man håndterer en Arduino Uno, gælder det om at skabe kommunikation med lokomotiver, sporskifter og signaler. Lokomotiverne kan ved siden af hastighed og retning tænde / slukke lys og lyd.
I sidste ende handler det selvfølgelig om kontrol med flere lokomotiver (ingen sammenstød tak) og undgå ”deadlocks”. Alt sammen emner, som den studerende kan bruge i sin videre udvikling.
Kurset kan på grund af Arduinos egenskaber nemt kombineres med andre valgfag, f.eks. NodeJS.
Arduinoen er præsenteret i følgende to YouTube-videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=RrAe6UgfrwA (interviews på dansk)
https://www.youtube.com/watch?v=ZCziaoMRGD8 (kort version)
Viden og erfaring.
• Med C-programmering.
• Med en lille enhed (en Arduino Uno).
• Med hvordan en computer fungerer (f.eks. Bit, byte og afbrydelser).
• Anvendelse af en protokol til kommunikation (DCC).
• Udvikling af sikkerhed i et system.
Færdigheder.
Målet er, at den studerende kan bruge denne baggrunds viden og erfaring, til at udføre kvalificeret og specialiseret C udvikling, kommunikation samt styring af et system. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 1 deltagelsespligt per 5 Ects. Et modul på 10 Ects indeholder således 2 deltagelsespligter, mens en modul på 5 Ects indeholder 1 deltagelsespligt. Denne er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligten skal afleveres på Fronter.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighedPrøven startes med en fremlæggelse på 10 minutter. Derefter eksamineres den studerende 20 minutter inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af fremlæggelsen og den efterfølgende eksamination.
På faget C programmering (EN) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.