iOS (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Formålet med dette kursus er at lære at designe og implementere iOS-applikationer (apps) til iPhone / iPad. Du vil lære at lave prototype apps baseret på kundens krav. I løbet af kurset vil vi bygge apps, der viser de funktioner, der er nævnt nedenfor. Vi vil dække best-practice indenfor IOS-udvikling. Studerende vil kunne køre deres app på både software simulator og på fysiske enheder: iPhone og iPad.
Viden
I dag er det muligt at udvikle iOS-apps, som kan løse mange af nutidens brugerkrav. Ved hjælp af indbyggede sensorer som f.eks. GPS, Accelerometer, Gyroskop, Skridttæller, altitude, iBeacon, Mikrofon, Kamera og Magnetomete, kan udviklere bygge apps med større funktionalitet end tilsvarende desktop applikationer. Læg dertil Cloud-tjenester, såsom Database, Authentication og Kunstig Intelligens (AI), så har en iOS-app har adgang til alle de tjenester, som et desktopprogram har.
Funktionalitet, der vil blive introduceret:
• User friendly GUI
• Autolayout
• Storyboard
• View Controller
• Navigation Controller
• Multitouch Gesture
• Popover
• Map
• Camera
• Sensors
• Table View
• Database / Authentication cloud services
• Kunstig Intelligens (AI) cloud services
iOS applikations emner:
• iOS User Interface
• iOS Application Architecture
• App Lifecycle
• Design Pattern
• Responsive Design
• Upload app til Appstore
Swift koncepter:
• Variable
• Optional
• Tuple
• Control flow
• Collection
• Closure
• Class
• Struct
• Protocol
• ExtensionDen studerende får den nødvendige viden til at opbygge en iOS prototype app baseret på
Færdigheder
brugernes krav.Den studerende lærer at arbejde med Xcode, Swift og Apple økosystemet.
KompetencerDen studerende lærer at løse nye opgaver og problemer ved hjælp af tilgængelige ressourcer.
- Undervisningsform
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
og i undervisningen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er 1 deltagelsespligt per 5 Ects. Et modul på 10 Ects indeholder således 2 deltagelsespligter, mens en modul på 5 Ects indeholder 1 deltagelsespligt. Denne er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligten skal afleveres på Fronter.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformMundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedPrøven startes med en fremlæggelse på 10 minutter. Derefter eksamineres den studerende 20 minutter inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af fremlæggelsen og den efterfølgende eksamination.
På faget iOS (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.