Københavns Erhvervsakademi

en

iOS (DA)

2019/2020
Engelsk titel
iOS (DA)
Uddannelse
Datamatiker
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
16 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Lygten 37, København NV
Fagkode
3050506
Fag- /modulansvarlig
Jon Eikholm
Christian Ole Kirschberg
Constantin Alexandru Gheorghiasa
  • Formål

    Formålet med dette kursus er at lære at designe og implementere iOS-applikationer (apps) til iPhone / iPad. Du vil lære at lave prototype apps baseret på kundens krav. I løbet af kurset vil vi bygge apps, der viser de funktioner, der er nævnt nedenfor. Vi vil dække best-practice indenfor IOS-udvikling. Studerende vil kunne køre deres app på både software simulator og på fysiske enheder: iPhone og iPad.

    I dag er det muligt at udvikle iOS-apps, som kan løse mange af nutidens brugerkrav. Ved hjælp af indbyggede sensorer som f.eks. GPS, Accelerometer, Gyroskop, Skridttæller, altitude, iBeacon, Mikrofon, Kamera og Magnetomete, kan udviklere bygge apps med større funktionalitet end tilsvarende desktop applikationer. Læg dertil Cloud-tjenester, såsom Database, Authentication og Kunstig Intelligens (AI), så har en iOS-app har adgang til alle de tjenester, som et desktopprogram har.

    Funktionalitet, der vil blive introduceret:
    • User friendly GUI
    • Autolayout
    • Storyboard
    • View Controller
    • Navigation Controller
    • Multitouch Gesture
    • Popover
    • Map
    • Camera
    • Sensors
    • Table View
    • Database / Authentication cloud services
    • Kunstig Intelligens (AI) cloud services

    iOS applikations emner:
    • iOS User Interface
    • iOS Application Architecture
    • App Lifecycle
    • Design Pattern
    • Responsive Design
    • Upload app til Appstore

    Swift koncepter:
    • Variable
    • Optional
    • Tuple
    • Control flow
    • Collection
    • Closure
    • Class
    • Struct
    • Protocol
    • Extension

    Viden

    Den studerende får den nødvendige viden til at opbygge en iOS prototype app baseret på
    brugernes krav.

    Færdigheder

    Den studerende lærer at arbejde med Xcode, Swift og Apple økosystemet.

    Kompetencer

    Den studerende lærer at løse nye opgaver og problemer ved hjælp af tilgængelige ressourcer.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Datamatikeruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger
    virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige
    problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.

    Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale
    og i undervisningen.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der er 1 deltagelsespligt per 5 Ects. Et modul på 10 Ects indeholder således 2 deltagelsespligter, mens en modul på 5 Ects indeholder 1 deltagelsespligt. Denne er beskrevet på Fronter på semesterets/holdets rum. Deltagelsespligten skal afleveres på Fronter.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    Prøven startes med en fremlæggelse på 10 minutter. Derefter eksamineres den studerende 20 minutter inkl. votering.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives én samlet karakter ud fra en helhedsvurdering af fremlæggelsen og den efterfølgende eksamination.
68
timers undervisning
206
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget iOS (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.