Afsluttende projekt (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Viden
Den uddannede har viden om
Færdigheder
1) almindelig anvendt praksis, teori og metode inden for softwareudvikling,
2) grundlæggende virksomhedsforhold i relation til systemudvikling og
3) de teknologiske begreber og it-systemers teknologiske basering i relation til programmering, fejlsøgning og idriftsættelse.Den uddannede kan
Kompetencer
1) metodisk afdække krav til it-systemer, herunder vurdere i hvilket omfang kravene kan
realiseres inden for givne rammer,
2) anvende moderne og tidssvarende programmeringsteknikker og værktøjer til softwarekonstruktion, herunder sikre kvaliteten af det udviklede produkt,
3) dokumentere det udførte arbejde i en sådan form, at dokumentationen er brugbar for
den angivne målgruppe,
4) anvende den relevante viden i forbindelse med systemudvikling, programmering og
idriftsættelse,
5) foretage fejlafdækning på systematisk vis og afhjælpe fejl i forbindelse med itsystemer,
6) vurdere praksisnære problemstillinger inden for it samt opstille og vælge løsningsmuligheder samt
7) formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og
brugere.Den uddannede kan
1) deltage i udvikling af praksis inden for softwareudvikling,
2) deltage i projektarbejde på kompetent vis,
3) deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde i forbindelse med softwareudvikling med en
professionel tilgang,
4) deltage i et systemudviklingsforløb under anvendelse af moderne metoder, teknikker og
værktøjer og
5) i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til it-branchen, herunder domæneviden og teknologisk viden samt anvendelse af
nye metoder, teknikker og værktøjer. - Undervisningsform
Du modtager vejeledning af din vejleder.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDet afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og
central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.
Der skal afleveres en projektrapport og eventuelt et produkt.FormkravProjektrapporten, som udgør den skriftlige del af prøven skal minimum indeholde
Forside med titel
Indholdsfortegnelse
Indledning, inkl. problemformulering
Hovedafsnit
Konklusion
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Projektrapporten må MAKSIMALT have et omfang på 20 normalsider + 20 normalsider pr. studerende.
Eksempel på maksimalt sideantal:
1 studerende - 40 normalsider
2 studerende - 60 normalsider
3 studerende - 80 normalsider
4 studerende - 100 normalsider
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider.
Bilag er uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet). Kilder og citater refereres efter Harvard eller APA Style, hvilket vil sige at henvisninger er i parentesform, og ikke i form af fodnoter eller slutnoter.
Dokumentet skal afleveres som PDF, i A4 højformat. Skrifttypen skal være en letlæselig font, som Arial, Calibri, Helvetica eller Times New Roman, i skriftstørrelse 9 til 12.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedProjektet præsenteres af projektgruppen, 10 minutter pr studerende dog max. 30 min. Herefter individuel eksamination af gruppens medlemmer i 20 minutter pr. eksaminand inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurStave- og formuleringsevnerStave- og formuleringsevne indgår i det afsluttende eksamensprojekt. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen.
Studerende, der kan dokumenterer en relevant specifik funktionsnedsættelse, kan søge om
dispensation fra kravet om, at stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen. Ansøgningen sendes til uddannelsen og stiles til lederen for uddannelse senest 4 uger før prøvens afvikling.
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 8 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 403 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamle empiri, læsning, skrive, virksomhedssamarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.