Visualisering (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Faget beskæftiger sig med anvendelse af visuelle virkemidler og designparametre som grundlag for konceptformidling. Der fokuseres på teknikker og metoder til design af et forretningskoncepts visuelle identitet og logo.
VidenDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
-Udarbejdelse af visuel identitetDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
• Anvendelse af visuelle virkemidler som logo, hjemmeside, skriftlig kommunikation.
• Komposition af disse virkemidler, herunder typografi og farvelære.
• Anvende 2D programmer til virtuelle og fysiske repræsentationer.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Udvælge og vurdere anvendelse af visuelle virkemidler og designparametre til formidling af et givet koncept.
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• Udvikle de muligheder der identificeres inden for visualiseringsprocessen og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
• Skabe og iværksætte nye, alternative løsninger til anvendelse af visuelle virkemidler og designparametre som grundlag for konceptformidling.
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• Bidrage til at vurdere anvendelse af visuelle virkemidler og designparametre til formidling af et givet koncept.
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til visualisering. - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Visualisering (DA) modtager du 35 timers undervisning, hvilket svarer til 47 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, digitale øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.