Design Play - Play Design
2025/2026- Formål og læringsmål
Valgfaget kvalificerer den studerende til at arbejde designcentreret og til at kunne facilitere og varetage opgaver fra ideudvikling af produkter, processer og services.
Viden
I løbet af valgfaget udvikler de studerende en grundlæggende praksis i at arbejde med play design samt evnen til at koble play-teori med play design-praksis.
Ud over de nedenfor nævnte specifikke læringsmål forventes det, at den studerende også kan:
•Anvende og kommunikere viden, færdigheder og/eller metoder fra Play and Design, som et redskab til relevante prototyper og løsninger inden for designudfordringen.
•Oversætte designeksperimenter – uanset deres udfald – til læring og videreudvikling af deres egen designpraksis.
•Præsentere projektet gennem en mundtlig og visuel præsentation, der forklarer hvad, hvorfor og hvordan, samt indeholder en refleksion over processen og de konkrete læringspunkter undervejs.
•Argumentere for egen rolle som designer i designprocessen.•Design-centrerede metoder, herunder facilitering og varetagelse af opgaver inden for udvikling og implementering af koncepter, med en entreprenant tilgang.
Færdigheder
•Have teoretisk og praktisk viden om Play design•Anvende design-centrerede metoder inden for ideudvikling af innovative produkter, processer, services, til implementering af koncepter.
Kompetencer
•Kommunikere koncepter gennem visuelle virkemidler og formidlingsformer som storytelling, branding og kernefortællinger.
•Kunne anvende play-teori til udvikling af play design-praksis.
•Kunne identificere en specifik designudfordring og planlægge en ramme for et design til løsning af denne til en specifik kontekst og målgruppe•Den studerende kan håndtere situationer af udviklingsorienteret karakter indenfor designcentreret konceptudvikling og realisering
•Kunne designe et redskab, der skal agere som katalysator for kreative processer
•Kunne udvikle og afholde en workshop til fremme af kreative processer
•Kunne udforske og præsentere play design-koncepter gennem både low-fidelity og/eller high-fidelity prototyper. - Undervisningsform
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, workshops, øvelser, prototypearbejde og test. Der arbejdes i grupper a 3-5 studerende.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve” Faget prøves med løbende afleveringsopgaver og en mundtlig præsentation til sidst.
Der vil være løbende skriftlige gruppeafleveringer og en individuel skriftlig aflevering.
Løbende afleveringsopgaver.
Alle opgaver udarbejdes og afleveres i grupper på 3-5 studerende, bortset fra refleksionsopgaven, som udarbejdes og afleveres individuelt eller i grupper på 2 studerende. Man går til den mundtlige prøve individuelt eller i grupper på 2, hvis man har lavet refleksionsopgaven i en gruppe og til denne prøve gives en samlet karakter for alle afleveringsopgaver og den mundtlige prøve.
Der afleveres i alt 4 opgaver. Til den mundtlige prøve præsenteres væsentlige dele af den studerendes proces(herunder refleksioner) og produktion af workshop og fysiske redskab.OpgavetypeEn kombination af løbende afleveringsopgaver. Analyse af virksomhedssamarbejdet og udvikling af løsningen udarbejdes i grupper og refleksion herover udarbejdes individuelt.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-2 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve varer 30 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingAfsættet for den mundtlige prøve er de studerendes gruppeafleveringer og deres individuelle refleksionsopgave. Den endelige karakter gives således på baggrund af de ugentlige afleveringsopgaver og produktet (det fysiske redskab, workshoppen og afholdelse af denne), samt en mundtlig prøve.
• Opgave 1, 2 og 3 tæller hver 20% (alle udarbejdes i grupper på mellem 3 og 5 studerende)
• Opgave 4: Mundtlig præsentation og skriftlig refleksion tæller i alt 40% (udarbejdes individuelt eller i grupper på 2 studerende):
1. Facilitering af workshoppen i den valgte organisation/virksomhed præsenteres gennem en drejebog, et fysisk redskab og klip fra en video fra dagen tæller 20%
2. Den individuelle refleksionsopgave, skriftligheden i denne og inddragelse af væsentlige pointer i den mundtlige præsentation tæller 20% - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
1.Gudiksen, S. & Skovbjerg, H. M. (2020). Framing Play Design - A hands-on guide for designers, learners and innovators. BIS-Verlag. (Udleveres)
2. Walsh, A. (2019). Giving permission for adults to play. Journal of Play in Adulthood, 1(1), 1-14 (I kompendie).
På faget Design Play - Play Design modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: workshop, gruppearbejde, øvelser, casearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, læsning af pensum, informationssøgning.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.