1-2-3 Podcast (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
På dette valgfag får du sammen med andre medstuderende mulighed for at udvikle et podcastkoncept og producere det første afsnit. I skal arbejde fra idé til udvikling af koncept, I skal interviewe og optage, redigere og udtænke en visuel identitet og markedsføring og ikke mindst præsentere jeres fantastiske podcast i KEA’s første lydbiograf.
Viden
På valgfaget arbejder vi med de forskellige processer i podcastudvikling og -produktion. De fem uger vil omhandle:
1. Introduktion til podcastmediet, lytteuniverser og interviewøvelse
2. Udvikling af podcastkoncept og forberede optagelser
3. Optagelser og redigering, gennemlytning og kritik, udvikling af visuel identitet
4. Optagelser, redigering og planlægning af markedsføring
5. Færdigredigering, publicering og markedsføringDen studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
- Viden om design-centrede metoder og deres anvendelse indenfor udvikling og implementering af koncepter.
- Den studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
- Relevante faser i produktudvikling - fra ’proof of concept feasibility’, fra koncept til design, fra design til produktion.Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
Kompetencer
- Anvende design-centrerede metoder til udvikling af innovative koncepter.
- Planlægge og arbejde iterativt med processer.
- At udvælge og anvende relevante markedsføringsredskaber, der belyser et koncepts forretningspotentiale.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede sitautioner, herunder:
- Identificere og udvikle de muligheder der identiciferes indenfor designcentreret koncepudvikling og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
- Bidrage til at vurdere et koncepts forretningspotentiale.
- Udvikle de muligehder der identificeres indenfor produktudviklingsprocessen og anvise realsering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
- Skabe og iværksætte nye, alternative løsninger til produkt- og prototypeudvikling under hensyntagen til principper for børedygtighed. - Undervisningsform
Undervisningen vil være en kombination af forelæsning, øvelser, workshops og eksterne oplægsholdere. Der vil blive meget praktisk arbejde ude i felten med at optage og med at redigere og klippe podcasten. Der arbejdes i grupper a 4-6 personer, og vi redigerer i programmet Hindenburg.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDer vil efter valgfagets afslutning blive givet en individuel karakter efter 7-trinsskalaen.PrøveformPraktisk prøveKarakteren gives på bagrund af de ugentlige afleveringer, produktet (den færdigproducerede podcastafsnit og lanceringen af dette), den studerendes feedback til andre studerende og den studerendes vurdering af egen læring og indsats på valgfaget.OpgavetypeEn færdigproduceret podcast kombineret med skriftlige afleveringer.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren gives på bagrund af de ugentlige afleveringer, produktet (den færdigproducerede podcastafsnit og lanceringen af dette), den studerendes feedback til andre studerende og den studerendes vurdering af egen læring og indsats på valgfaget. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Palle, Dorthe og Arnbjørn, Thor: Podcastbogen, Samfundslitteratur, 2019.
Hjortsø, Kirkvåg og Løfgren Rud: Podcasterens håndbog. Samfundslitteratur, 2020.
På faget 1-2-3 Podcast (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: tværfaglig projektorganiseret undervisning, gruppearbejde, øvelser, interne forelæsninger, peer-review.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, gruppearbejde, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.