Copenhagen School of Design and Technology

da

Nudging, Design thinking & Prototype

2021/2022
Engelsk titel
Nudging, Design thinking & Prototype
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
7 uger
Ects
13
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3207312
Fag- /modulansvarlig
Tifli Lerche
  • Formål og læringsmål

    Nu og i fremtiden ligger der et stort potentiale i at bruge viden om nudging og design thinking i det strategiske og praktiske arbejde med markedsføring, kommunikation, innovation og ikke mindst design. Fagområder som alle ligger dybt forankret i Entreprenørskab- & designs DNA.

    Så hvis I interesserer jer for psykologien bag, hvordan vi mennesker tager beslutninger og ikke mindst handler på dem, er dette et valgfag for jer.
    Vi skal arbejde med at undersøge eksisterende problematikker i forhold til adfærd. Vi skal analysere adfærden og konteksten, som adfærden finder sted i.
    Vi skal identificere de barrierer, der ligger til grund for, at den ønskede adfærd ikke finder sted, og så skal vi udvikle løsninger i den rette kontekst, der skaber den ønskede adfærd og selvfølgelig teste disse løsninger, så vi ved, om de rent faktisk virker.

    Viden

    • Viden om design-centrerede metoder og deres anvendelse inden for udvikling og implementering af koncepter.
    • Viden om innovationsmetoder, der understøtter design-centrerede processer.
    • Grundlæggende viden om etiske overvejelser i forbindelse med udarbejdelse af et nudge
    • Kendskab til adfærdsteorier på et grundlæggende niveau
    • Viden om og praktisk erfaring med designteorier på et grundlæggende niveau
    • Viden om og praktisk erfaring med analyse af en virksomheds vision, mission og værdi

    Færdigheder

    • Praktisk erfaring med kvalitative metoder som registrerings- og observationsmetoder i relation til nudging.
    • Praktisk erfaring med udvikling af prototyper, herunder materiale og konstruktionsforståelse på et grundlæggende niveau
    • Praktisk erfaring med at udvælge, indsamle og bearbejde relevant data i forhold til en given problemstilling
    • Praktisk erfaring med at forstå, undersøge og definere en given problemstilling
    • Kendskab til teori og metode inden for nudging
    • Praktisk erfaring med nudging.
    • Praktisk erfaring med anvendelse af video til såvel observation som præsentation på et grundlæggende niveau
    • Praktisk erfaring med at analysere en kommunikationssituation.
    • Anvende design-centrerede metoder til udvikling af innovative koncepter.
    • Planlægge og arbejde iterativt med processer.
    • Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed.
    • Skal kunne udvælge relevante redskaber (teorier/faglige metoder) til at vurdere en given problemstilling.
    • Skal kunne udvælge og indsamle relevant teori, metode og data til understøttelse af løsningsmuligheder.
    • Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    • Praktisk erfaring med at udvikle løsninger herunder produkt- og eller konceptudvikling til de givne problemstillinger og præsentere dem mundtligt og visuelt for kunden.
    • Praktisk erfaring med at argumentere for valg og fravalg i skabende processer over for medstuderende, samarbejdspartnere samt kommende kunder og kolleger.
    • Skal kunne skelne mellem forskellige designmetoder og udvælge relevante teorier og metoder og anvende disse på en problemstilling.

  • Undervisningsform
    Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, workshops, øvelser og eksterne oplægsholdere. Der vil være meget feltarbejde gennem især observation, registrering og test. Der arbejdes i grupper a 4-5 personer.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Skal have bestået 1. og 2. semester

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Løbende skriftlige afleveringsopgaver og en mundtlig præsentation for kunden til sidst
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    En kombination af fler4e skriftlige afleveringsopgaver og en mundtlig præsentation for kunden
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 4-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Pitch for kunden:
    • I hvilken grad resultater af analyser og relevante observationer er implementeret i løsningen (før og efter målinger)
    • Behandlingsdybden
    • Argumentation for valg og fravalg undervejs
    • Inddragelse af den valgte metode og teori og forståelse af denne samt anvendelse af de rette fagtermer i relation til nudging
    • Argumentation for produktets/servicens udformning og idé i forhold til målgruppe og kontekst
    • Evnen til at præsentere struktureret, overbevisende, klart og fokuseret.

    Ugeafleveringer på Fronter:
    • I hvilken grad den enkelte opgave er løst efter retningslinjerne i de skriftlige oplæg
    • Formidlingsevnen visuelt og skriftligt
    • Behandlingsdybden
    • Argumentationsevnen
    • Inddragelse af den valgte metode og teori og forståelse af denne samt anvendelse af de rette fagtermer.

    I øvrigt:
    Evalueringsskema og samarbejdskontrakt:
    Skal begge være udfyldt tilfredsstillende og uploadet på Fronter
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Følgende skal være læst ved valgfaget start:
    Nudge af Merete Norsker Bergsøe, Rikke Larsen, Andreas Maaløe Jespersen, Katrine Lund Skov, Inge Schiermacher. Nyt Teknisk Forlag 2014.
123
timers undervisning
233
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Nudging, Design thinking & Prototype modtager du 123 timers undervisning, hvilket svarer til 164 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.