Nudging og valgarkitektur
2024/2025- Formål og læringsmål
Nu og i fremtiden ligger der et stort potentiale i at bruge viden om nudging og valgarkitektur i det strategiske og praktiske arbejde med markedsføring, kommunikation, innovation og ikke mindst design. Fagområder som alle ligger dybt forankret i Entreprenørskab- & designs DNA. Så hvis I interesserer jer for psykologien bag, hvordan vi mennesker tager beslutninger og ikke mindst handler på dem, er dette et valgfag for jer. Vi skal arbejde med at undersøge eksisterende problematikker i forhold til adfærd. Vi skal analysere adfærden og konteksten, som adfærden finder sted i. Vi skal identificere de barrierer, der ligger til grund for, at den ønskede adfærd ikke finder sted, og så skal vi udvikle løsninger i den rette kontekst, der skaber den ønskede adfærd og selvfølgelig teste disse løsninger gennem prototyper, så vi ved, om de rent faktisk virker.
VidenViden
Færdigheder
• Viden om design-centrerede metoder og deres anvendelse inden for udvikling og implementering af koncepter. • Viden om innovationsmetoder, der understøtter design-centrerede processer. • Grundlæggende viden om etiske overvejelser i forbindelse med udarbejdelse af et nudge • Kendskab til adfærdsteorier på et grundlæggende niveau • Viden om og praktisk erfaring med designteorier på et grundlæggende niveau • Viden om og praktisk erfaring med analyse af en virksomheds vision, mission og værdiFærdigheder
Kompetencer
• Praktisk erfaring med kvalitative metoder som registrerings- og observationsmetoder i relation til nudging. • Praktisk erfaring med udvikling af prototyper, herunder materiale og konstruktionsforståelse på et grundlæggende niveau • Praktisk erfaring med at udvælge, indsamle og bearbejde relevant data i forhold til en given problemstilling • Praktisk erfaring med at forstå, undersøge og definere en given problemstilling • Kendskab til teori og metode inden for nudging • Praktisk erfaring med nudging. • Praktisk erfaring med anvendelse af video til såvel observation som præsentation på et grundlæggende niveau • Praktisk erfaring med at analysere en kommunikationssituation. • Anvende design-centrerede metoder til udvikling af innovative koncepter. • Planlægge og arbejde iterativt med processer. • Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed. • Skal kunne udvælge relevante redskaber (teorier/faglige metoder) til at vurdere en given problemstilling. • Skal kunne udvælge og indsamle relevant teori, metode og data til understøttelse af løsningsmuligheder. • Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.Kompetencer
• Praktisk erfaring med at udvikle løsninger herunder produkt- og eller konceptudvikling og prototyper til de givne problemstillinger og præsentere dem mundtligt og visuelt for kunden. • Praktisk erfaring med at argumentere for valg og fravalg i skabende processer over for medstuderende,
samarbejdspartnere samt kommende kunder og kolleger. • Skal kunne skelne mellem forskellige designmetoder og udvælge relevante teorier og metoder og anvende disse på en problemstilling - Undervisningsform
Undervisningen vil være en kombination af forelæsninger, workshops, øvelser og eksterne oplægsholdere. Der vil være meget feltarbejde gennem især observation, registrering og test. Der arbejdes i grupper a 4-5 personer.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Skal have bestået 1. og 2. semester - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesLøbende skriftlige afleveringsopgaver og en mundtlig præsentation for kunden til sidstPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeEn kombination af flere skriftlige afleveringsopgaver og en mundtlig præsentation for kundenIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 4-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingBEDØMMELSE:
- Valgfaget skal bestås med karakteren mindst 02 efter 7-trinsskalaen.
- Opgave 1 og 2 og præsentationerne af disse i plenum tæller hver 15%.
- Opgave 3/ FINAL PRESENTATION-Pitch for kunden og kvaliteten af og arbejdet med og test af prototyperne tæller 50 %.
- Den individuelle refleksionsopgave og skriftligheden i denne tæller 20%
- Herudover ses på deltagelsen og engagementet i det hele taget på valgfaget og aflevering af samarbejdskontrakt og evaluering.
Bedømmelseskriterier:
Opgave 3/ Pitch for kunden:
- Dokumentation af omfattende empiriindsamling i konteksten og analyse heraf
- I hvilken grad resultater af analyser på baggrund af empiriindsamlingen er implementeret og synlig i løsningen
- Behandlingsdybden
- Argumentation for valg og fravalg undervejs
- Inddragelse af den valgte metode og teori og forståelse af denne + anvendelse af de rette fagtermer i relation til nudging
- Argumentation for produktets/servicens udformning og ide`
- Arbejdet med prototyperne og argumentation herfor
- Evnen til at præsentere struktureret, overbevisende, klart og fokuseret med belæg for påstande
Afleveringer på Fronter inklusive Refleksionsopgaven og de mundtlige præsentationer heraf:
- I hvilken grad den enkelte opgave er løst efter retningslinjerne i de skriftlige oplæg.
- Formidlingsevnen visuelt, skriftligt og mundtligt
- Behandlingsdybden
- Argumentationsevnen og belæg for påstande
- Inddragelse af den valgte metode og teori og forståelse af denne + anvendelse af de rette fagtermer.
I øvrigt: Evalueringsskema og samarbejdskontrakt:
- Skal begge være udfyldt tilfredsstillende og uploadet på Fronter - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Følgende skal være læst ved valgfaget start:
Nudge af Merete Norsker Bergsøe, Rikke Larsen, Andreas Maaløe Jespersen, Katrine Lund Skov, Inge Schiermacher. Nyt Teknisk Forlag 2014.
På faget Nudging og valgarkitektur modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.