Copenhagen School of Design and Technology

da

Sustainable Business Tools (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Sustainable Business Tools (EN)
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Lygten 16, København NV
Fagkode
3207317
Fag- /modulansvarlig
Carralina Suszy Svenningsen
  • Formål og læringsmål

    Ønsker du at vide hvordan du skaber et bæredygtigt produkt? Så du i fremtiden også selv kunne gøre det igen og igen, hvis du fx vil skabe din egen virksomhed. Så er dette et valgfag du måske skal vælge vi arbejder kun med materialet, ud fra en bæredygtig cirkulær økonomi. Ud fra den prototype, du har frembragt på SBT.

    Du skal have et ønske om at bringe et produkt ud i verden. Det kræver, at du er ambitiøs, ønsker at lære et håndværk og kan se sammenhængen i at koble denne viden med den kunnen, som ligger til grund for at drive selvstændig bæredygtig virksomhed.

    Det er her, hvor teorien møder det praksisnære. Hvor den biologiske cirkel møder cirkulær økonomi.

    Hvem henvender valgfaget sig til?
    Til de studerende som har et ønske om at lære at skabe et produkt inden for bæredygtighed. I tilegner jer bæredygtige business model-strategier og modeller, som ruster jer som entreprenører til at udvikle de mest omkostningsneutrale og bæredygtige produkter.

    Valgfaget henvender sig til de studerende, som enten ønsker at skabe en virksomhed med udspring i et produkt eller en service eller som allerede har etableret en virksomhed, men ønsker større omstilling/fokus på bæredygtighed. Alle værktøjer vil få gavn af, hvis du på et senere tidspunkt skal arbejde med formidling af koncepter.

    Undervisning
    Du skal bruge meget tid i laboratoriet for at komme i mål med din prototype.
    Sådan arbejder vi:
    - Indhentning af materialer
    - Obligatorisk test i labs og test ude i ”virkeligheden”
    - Undervisning og forelæsninger (sammenhæng mellem teori og praksis)
    - Udarbejdelse af procesbog/test registrering
    - Fælles ”sparrings jam”, præsentation af test og forarbejdning af materiale
    - Mentorsamtaler med begge undervisere/coaches gennem hele forløbet.

    Bæredygtig produktudvikling i labs
    Vi er primært i Circular Materiel Design Lab / Lab 16 Lygten, hvor vi holder fokus på processen, når man skal udvikle genbrugte og upcyclede produkter. Vi kalder det bricolage, vi arbejder med det som vi har mulighed for at benytte – så vi holder også fokus på omkostningsminimering. Dvs. vi køber intet nyt og vi bruger kun emner som kan bortskaffes uden af belaste miljøet.

    I Tech & Story vil du få indblik i nogle praktiske redskaber til at arbejde med markedsføring og storytelling. Helt konkret vil du blive introduceret til Tech & Story labs værktøjer samt prøve kræfter med oprettelse af en hjemmeside.

    Du skal have et ønske om at fordybe dig i produktionsprocessen om at udvikle et produkt fra bunden, dvs. vi arbejder 100 procent praksisnært med at skabe et bæredygtigt produkt, i de labs som du mener er de rigtige for at komme i mål med din prototype.

    Ï arbejder i et selvvalgt team, da vi tror på, at man når længere, og det giver bedre dynamik i undervisningen at stå på ”flere ben”.

    Viden

    • Du vil få viden om hvordan du ”hands-on” skaber din egen storytelling i et mindre forløb i Tech & Story hvor i formidler jeres prototype
    • Indsigt i idégenereringsfasen og hvordan man kommer fra indsigter til idé – den kreative proces
    • Viden om indholdet i en bæredygtig forretnings-model
    • Indsigt i hvordan du kan finde grundsten

    Færdigheder

    Du skal have et ønske om at fordybe dig i produktionsprocessen om at udvikle et produkt fra bunden, dvs. vi arbejder 100 procent praksisnært med at skabe et bæredygtigt produkt, så når du har afsluttet faget, vil du være i stand til selv at udarbejde et bæredygtigt praksisnær produkt på egen hånd

    Kompetencer

    Du vil udvikle din kompetencer inde forståelse af i Circular Materiel Design Lab / Lab 16 Lygten, hvor vi holder fokus på processen, når man skal udvikle genbrugte og upcyclede produkter. Vi kalder det bricolage, vi arbejder med det som vi har mulighed for at benytte. Du vil udvide dine kompetencer for forståelsen af omkostningsminimering og nedsættelse af forbrug af materialer. Dvs. vi køber intet nyt og vi bruger kun emner som kan bortskaffes uden af belaste miljøet, -du vil herefter have en indsigt i hvordan du forstår forskellen på bricolage, upcycling, recy-cling m.m.

    I Tech & Story vil du få flere kompetencer i brugen af praktiske redskaber til at arbejde med markedsføring og storytelling,”

    hands-on”. Helt konkret vil du blive introduceret til Tech & Story labs værktøjer samt prøve kræfter med oprettelse af en hjemmeside, foto, lys m.m. Alle værktøjer, som du vil få gavn af, hvis du på et senere tidspunkt skal arbejde med formidling af koncepter.

  • Undervisningsform
    Produktionsprocessen/Testning

    Kobling af bæredygtighedsteori til praksisnære bæredygtige produkter i en forretningsmæssig kontekst;

    Undervisningen er baseret på en række af test/pretotyping af materiale og prototype udvikling/low fidelity.

    • Vi ”indsamler” selv materialerne til produktionen
    • Vi arbejder intuitivt med bæredygtige materialer i processen og prototypeudvikling
    • Forretningsindsigt ud fra en cirkulær og bæredygtig tilgang
    • ”Kørekort” til Cirkuler Materiel Lab og evt. Lygten Lab16
    • Du får en indsigt i cellulose baserede materialer
    • Du får en indsigt i bioplast og plast genanvendelse
    • Du får en indsigt i 3D modulering, om nødvendigt

    Formidlingsprocessen;

    • Vi skaber vores egen storytelling i et mindre forløb i Tech & Story hvor i her formidler jeres prototype
    • Indsigt i idégenereringsfasen og hvordan man kommer fra indsigter til idé – den kreative proces
    • Viden om indholdet i en bæredygtig forretnings-model
    • Indsigt i hvordan du kan finde grundstenene i at bygge en bæredygtig forretningsmodel
    • Indsigt i entreprenørskabsteori mere.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Man skal have bestået 1. semestereksamen og 1. årseksamen.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Modulet afsluttes med et mundtligt pitch. Den endelige karakter er en samlet vurdering af prototype, procesbog samt endelig mundtligt pitch.

    Til eksamen præsenterer den studerende sin prototype. Den studerende skal som realisatør forventeligt være reflekterende og kritisk overfor bæredygtigheds-processen.

    Afleveringer og feedback
    Der vil være en række obligatoriske test-præsentationer og gennemgang af bæredygtigheds modeller som danner udgangspunkt for mentorsamtaler og sparrings jams, samt procesbogen som er obligatorisk aflevering før eksamen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    25 minutter: Den studerende præsenterer i 15 minutter, hvorefter der er 10 minutter til spørgsmål og dialog.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakter gives på baggrund af en samlet helhedsvurdering af afleveringen, samt det mundtlige forsvar.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    • The Lean Startup – How Constant Innovation Create Radically Successful Businesses af Eric Ries
    • Blue Ocean Strategy af Chan Kim and Renée Mauborgne
    • The Right It – Why So Many Ideas Fail and How to Make Sure Yours Succeed af Alberto Savoia
96
timers undervisning
178
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Sustainable Business Tools (DA) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, casearbejde, øvelser, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.