Copenhagen School of Design and Technology

da

Produktdesign (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Product design (EN)
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3207318
Fag- /modulansvarlig
Claus Bjerre
  • Formål og læringsmål

    På valgfaget bliver der arbejdet med hvordan produktionen af fremtidens fysiske produkter kan foregå, hvor der bliver set på muligheden for at gentænke materialer og produktion og derved udvikle nye og innovative produkter.

    Den lokale produktion:
    Her skal vi tage stilling til, hvordan en lokal produktion kan være rentabel. Vi skal se på nye muligheder inden for materialevalg og lokal produktion og hvordan hele denne proces kræver gennemsigtighed for at fremstå troværdig for brugerne.

    I skal udvikle og lave fysiske prototyper og eventuelt færdige produkter, hvor I har taget stilling til:

    • Funktion
    • Formgivning
    • Produktion
    • Materialeforbrug
    • Bæredygtighed
    • Levetiden på produktet
    • Forretningen
    • Markedsføring

    Viden

    Den studerende skal have erhvervs- og udviklingsbaseret viden om og forståelse af erhvervets og fagområdets praksis og centralt anvendt teori og metode, herunder:
    • Relevante faser i produktudvikling - fra ’proof of concept feasibility’, fra koncept til design, fra design til produktion.
    • Metoder til udvikling af prototyper til innovative, funktionelle, bæredygtige produkter, services eller oplevelser.

    Færdigheder

    Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
    • Forstå og udføre en designproces i forbindelse med udvikling af idé til færdigt produkt, herunder udforme en produkt design specifikation.
    • Anvende 3D programmer til virtuelle repræsentationer af prototyper.
    • Anvende databaser til brug for indsamling og dokumentation af relevante data ift eksempelvis materialevalg, konstruktion, bæredygtighed, samt inddragelse af nye teknologier som IoT, wearable tech mm.

    Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
    • Udvælgelse og anvendelse af relevante materialer og teknologi.
    • Vurdere et koncepts tekniske gennemførlighed ud fra principper for bæredygtighed, samt relevant materiale og teknologi. Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
    • Udvikle de muligheder der identificeres indenfor produktudviklingsprocessen og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
    • Skabe og iværksætte nye, alternative løsninger til produkt- og prototypeudvikling under hensyntagen til principper for bæredygtighed.

    Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
    • Bidrage til at vurdere en prototypes tekniske gennemførlighed. Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til produktudvikling

  • Undervisningsform
    Undervisningen veksler mellem tavleundervisning, skrivebordsundervisning, vejledning, gennemgang af teori og metoder, samt ekskursioner væk fra KEA.
    Der kan arbejdes som enkelt personer eller arbejdes i grupper bestående af to personer

    Vi vil som udgangspunkt benytte KEA´s værksteder med de maskiner, som vi har til rådighed her til at udvikle vores prototyper. Her har vi adgang til laserskærer, 3D printer, folieskærer, tekstiltryk, CNC-fræser, klistermærk-printer, T-shirt printer, akryl bøjer, vakuum presser og meget mere.

    I vil få kendskab til 3D programmet Fusion 360 som både er et godt digitalt formgivningsprogram og ikke mindst det program, som KEA´s værksted bruger til flere af deres maskiner, blandt andet 3D printerne og CNC-fræseren.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Man skal have bestået 1. semestereksamen og 1. årseksamen.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Skriftlig opgave med mundtligt forsvar.
    Løbende afleveringsopgaver
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    De praktiske afleveringsopgaver vurderes ud fra kriterier i henhold til opgavens indhold. Den skriftlige opgave vurderes både ud fra proces og endeligt resultat.

    Den mundtlige prøve vurderes ud fra kriterier i henhold til opgavens indhold.
81
timers undervisning
193
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Produktdesign (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, casearbejde, øvelser, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.