Grønne forandringsagenter (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Verden kalder på nye perspektiver, nye idéer og nye måder at finde, frame og løse problemer på. Designerens rolle er under konstant udvikling; fra et overvejende formgivningsperspektiv (design som æstetik), til et markedsperspektiv (design som konkurrencefordel), til innovation (design som problemløsning). Seneste bud på stammen: Designeren som facilitator.
Viden
De udfordringer, vi skal finde løsninger på de næste 10 år, kræver brede, tværgående samarbejder. Designerens rolle er i disse tilfælde at skabe rammerne, processen, redskaberne, der gør det muligt for alle (borgere, politikere, erhvervsfolk, NGO’er) at deltage i kreative, produktive designprocesser, der skaber fælles ejerskab og engagement – og konkrete, realistiske løsninger på både akutte og langsigtede problemstillinger.
På dette valgfag vil vi undersøge, hvordan vi, med vores kompetencer, kan være med til at skabe en mere bæredygtig verden ved at inddrage flere interessenter i processen.
Dette modul klæder dig på til at:
Forstå ekstremt komplekse udfordringer og udvælge relevante metoder til at udvikle løsninger
Facilitere designprocesser
Forstå din egen position inden for det brede designbegrebDesign til den nye verden
Se dig selv som en del af løsningen på de største udfordringer, vi står over for i verden i dag- Viden om bæredygtige forretningsmodeller
Færdigheder
- Viden om værdikæder i praksis
- Viden om urban mining
- Grundlæggende viden om lovgivning inden for bæredygtighed og produktion
- Grundlæggende forståelse for de kriser, vi står over for (Planetary boundaries)Indsamle, bearbejde og anvende sekundær og primær data med anvendelse af metoder inden for co-design
Kompetencer
·Anvende metoder inden for system tænkning til at kortlægge relevante forbindelser, udfordringer og løsningsrum på tværs af forskellige domæner (samfund, miljø, økonomi).- Systemtænkningskompetence.
Læringsmål: Evnen til at analysere komplekse systemer på tværs af forskellige domæner og skalaer.
- Fremtidstænkning.
Læringsmål: Evnen til at forestille sig og skabe fremtider relateret til bæredygtighed.
- Værdibaseret tænkning.
Læringsmål: Evnen til at kortlægge, specificere og forene bæredygtighedsværdier og -principper.
- Strategisk tænkning.
Læringsmål: Evnen til at designe og implementere interventioner mod bæredygtighed.
- Interpersonel kompetence.
Læringsmål: Evnen til at facilitere samarbejdende og deltagende bæredygtighedsundersøgelse og problemløsning.
- Integreret problemløsning.
Læringsmål: Evnen til at integrere flere kompetencer for at håndtere bæredygtighedsudfordringer.
- Intrapersonel kompetence
Læringsmål: Evnen til at selvevaluere og reflektere over samarbejdsevner, personlig motivation og værdier i arbejdet som spirende grøn forandringsagent
- Implementeringskompetence
Læringsmål: Evnen til at planlægge og tilpasse bæredygtighedsinitiativer i samarbejde med interessenter - Undervisningsform
Undervisningen vil være en blanding af tavleundervisning, åbne diskussioner og øvelser, hvor de studerende hovedsageligt arbejder i mindre grupper med afsæt i korte, praktiske øvelser, der løses i undervisningslokalet, samt diskussion og feedback i grupper. Noget undervisning vil desuden foregå uden for undervisningslokalet.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Man skal have bestået 1. semestereksamen og 2. semestereksamen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtSkriftlig aflevering og mundtlig eksamen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEn skriftlig aflevering og en mundtlig eksamen. Karakteren gives ud fra 7-trinsskalaen på baggrund af en samlet helhedsvurdering.FormkravDen skriftlige opgave må maksimalt fylde 5 normalsider.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingAfleveringsopgaver vurderes ud fra kriterier i henhold til opgavens indhold.
På faget Grønne forandringsagenter (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, ekskusioner, virksomhedsbesøg, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.