Copenhagen School of Design and Technology

da

Grønne forandringsagenter (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Green Change Agents (EN)
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
6 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3207319
Fag- /modulansvarlig
Ditte Dam Bangsund
Snorre Näsman
  • Formål og læringsmål

    Verden kalder på nye perspektiver, nye idéer og nye måder at finde, frame og løse problemer på. Designerens rolle er under konstant udvikling; fra et overvejende formgivningsperspektiv (design som æstetik), til et markedsperspektiv (design som konkurrencefordel), til innovation (design som problemløsning). Seneste bud på stammen: Designeren som facilitator.

    De udfordringer, vi skal finde løsninger på de næste 10 år, kræver brede, tværgående samarbejder. Designerens rolle er i disse tilfælde at skabe rammerne, processen, redskaberne, der gør det muligt for alle (borgere, politikere, erhvervsfolk, NGO’er) at deltage i kreative, produktive designprocesser, der skaber fælles ejerskab og engagement – og konkrete, realistiske løsninger på både akutte og langsigtede problemstillinger.

    På dette valgfag vil vi undersøge, hvordan vi, med vores kompetencer, kan være med til at skabe en mere bæredygtig verden ved at inddrage flere interessenter i processen.

    Dette modul klæder dig på til at:

    Forstå ekstremt komplekse udfordringer og udvælge relevante metoder til at udvikle løsninger

    Facilitere designprocesser

    Forstå din egen position inden for det brede designbegrebDesign til den nye verden

    Se dig selv som en del af løsningen på de største udfordringer, vi står over for i verden i dag

    Viden

    - Viden om bæredygtige forretningsmodeller
    - Viden om værdikæder i praksis
    - Viden om urban mining
    - Grundlæggende viden om lovgivning inden for bæredygtighed og produktion
    - Grundlæggende forståelse for de kriser, vi står over for (Planetary boundaries)

    Færdigheder

    Indsamle, bearbejde og anvende sekundær og primær data med anvendelse af metoder inden for co-design
    ·Anvende metoder inden for system tænkning til at kortlægge relevante forbindelser, udfordringer og løsningsrum på tværs af forskellige domæner (samfund, miljø, økonomi).

    Kompetencer

    - Systemtænkningskompetence.
    Læringsmål: Evnen til at analysere komplekse systemer på tværs af forskellige domæner og skalaer.

    - Fremtidstænkning.
    Læringsmål: Evnen til at forestille sig og skabe fremtider relateret til bæredygtighed.

    - Værdibaseret tænkning.
    Læringsmål: Evnen til at kortlægge, specificere og forene bæredygtighedsværdier og -principper.

    - Strategisk tænkning.
    Læringsmål: Evnen til at designe og implementere interventioner mod bæredygtighed.

    - Interpersonel kompetence.
    Læringsmål: Evnen til at facilitere samarbejdende og deltagende bæredygtighedsundersøgelse og problemløsning.

    - Integreret problemløsning.
    Læringsmål: Evnen til at integrere flere kompetencer for at håndtere bæredygtighedsudfordringer.

    - Intrapersonel kompetence
    Læringsmål: Evnen til at selvevaluere og reflektere over samarbejdsevner, personlig motivation og værdier i arbejdet som spirende grøn forandringsagent

    - Implementeringskompetence
    Læringsmål: Evnen til at planlægge og tilpasse bæredygtighedsinitiativer i samarbejde med interessenter

  • Undervisningsform
    Undervisningen vil være en blanding af tavleundervisning, åbne diskussioner og øvelser, hvor de studerende hovedsageligt arbejder i mindre grupper med afsæt i korte, praktiske øvelser, der løses i undervisningslokalet, samt diskussion og feedback i grupper. Noget undervisning vil desuden foregå uden for undervisningslokalet.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Man skal have bestået 1. semestereksamen og 2. semestereksamen.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Skriftlig aflevering og mundtlig eksamen.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    En skriftlig aflevering og en mundtlig eksamen. Karakteren gives ud fra 7-trinsskalaen på baggrund af en samlet helhedsvurdering.
    Formkrav
    Den skriftlige opgave må maksimalt fylde 5 normalsider.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Afleveringsopgaver vurderes ud fra kriterier i henhold til opgavens indhold.
81
timers undervisning
193
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Grønne forandringsagenter (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, ekskusioner, virksomhedsbesøg, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.