Københavns Erhvervsakademi

en

Grønne forandringsagenter (DA)

2025/2026
Engelsk titel
Green Change Agents (EN)
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3207319
Fag- /modulansvarlig
Ditte Dam Bangsund
  • Formål og læringsmål

    Verden kalder på nye perspektiver, nye idéer og nye måder at finde, frame og løse problemer på. Designerens rolle er under konstant udvikling; fra et overvejende formgivningsperspektiv (design som æstetik), til et markedsperspektiv (design som konkurrencefordel), til innovation (design som problemløsning). Seneste bud på stammen: Designeren som facilitator.

    De udfordringer, vi skal finde løsninger på de næste 10 år, kræver brede, tværgående samarbejder. Designerens rolle er i disse tilfælde at skabe rammerne, processen, redskaberne, der gør det muligt for alle (borgere, politikere, erhvervsfolk, NGO’er) at deltage i kreative, produktive designprocesser, der skaber fælles ejerskab og engagement – og konkrete, realistiske løsninger på både akutte og langsigtede problemstillinger.

    På dette valgfag vil vi undersøge, hvordan vi, med vores kompetencer som designere – og med redskabskassen fra Entreprenørskab og design - kan være med til at skabe en mere bæredygtig verden. Hvad er vores mulighedsrum som forandringsagenter? Hvad er for redskaber har vi tilgængelige i vores cirkulære redskabskasse? Hvordan kan vi helt konkret bidrage til grøn omstilling som forandringsagenter?

    Dette modul klæder dig på til at:
    - Arbejde med og forstå dit eget mulighedsrum som forandringsagent med en faglig baggrund inden for entreprenørskab og design i forhold til grøn omstilling
    - Se dig selv som en del af løsningen på de største udfordringer, vi står over for i verden i dag
    - Forstå komplekse bæredygtighedsudfordringer og udvælge relevante metoder til at udvikle løsninger
    - Facilitere løsningsorienterede og samskabende designprocesser

    Viden

    - - Viden om bæredygtige forretningsmodeller og cirkulære strategier
    - Viden om værdikæder i praksis
    - Grundlæggende viden om lovgivning inden for bæredygtighed og produktion
    - Grundlæggende forståelse for den klimaudfordring, vi står overfor

    Færdigheder

    - Udpege relevante cirkulære strategier med henblik på at forbedre en virksomheds bæredygtighedspotentiale
    - -Anvende metoder inden for systemtænkning til at kortlægge relevante forbindelser, udfordringer og løsningsrum på tværs af forskellige domæner (samfund, miljø, økonomi).

    Kompetencer

    - Systemtænkning: Evnen til at forstå og analysere komplekse sammenhænge i bæredygtighedsudfordringer og identificere relevante handlingsmuligheder.
    - Bæredygtig innovations- og forandringskompetence: Evnen til at udvikle og implementere bæredygtige løsninger gennem kreativ problemløsning og tværfagligt samarbejde.
    - Strategisk tænkning og beslutningstagning: Evnen til at identificere og anvende strategiske tilgange til grøn omstilling i en organisatorisk eller samfundsmæssig kontekst.
    - Facilitering og samarbejde: Evnen til at engagere og lede samskabende processer med forskellige interessenter for at skabe fælles løsninger på bæredygtighedsudfordringer.
    - Refleksion og personlig udvikling: Evnen til at reflektere over egen rolle som forandringsagent og udvikle en bevidst tilgang til bæredygtigt entreprenørskab og design.
    - Handlingsorienteret problemløsning: Evnen til at omsætte viden og metoder til konkrete handlinger, der fremmer bæredygtighed i praksis.

  • Undervisningsform
    Undervisningen vil være en blanding af tavleundervisning, åbne diskussioner og øvelser, hvor de studerende hovedsageligt arbejder i mindre grupper med afsæt i korte, praktiske øvelser, der løses i undervisningslokalet, samt diskussion og feedback i grupper. Noget undervisning vil desuden foregå uden for undervisningslokalet.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Man skal have bestået 1. semestereksamen og 2. semestereksamen.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Skriftlig aflevering og mundtlig eksamen.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    En skriftlig aflevering og en mundtlig eksamen. Karakteren gives ud fra 7-trinsskalaen på baggrund af en samlet helhedsvurdering.
    Formkrav
    Den skriftlige opgave må maksimalt fylde 5 normalsider.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Afleveringsopgaver vurderes ud fra kriterier i henhold til opgavens indhold.
81
timers undervisning
193
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Grønne forandringsagenter (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, øvelser, ekskursioner, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.