Bæredygtig og Digital Entreprenør (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
At udstyre den studerende med praktisk hands-on erfaring, samt viden om iværksætteri og opstart af egen virksomhed med fokus på bæredygtighed og udvikling af en digital tilstedeværelse.
VidenViden om og forståelse af relevante metoder og tidssvarende værktøjer til planlægning, organisering og gennemførsel af projekter, samt koordinering og styring af opgaverne.
Færdigheder
Viden om bæredygtig forretningsudvikling og innovation.
Viden om nyeste trends inden for bæredygtighed og digital forretningsudvikling.
Viden om bæredygtighedskommunikation.Anvende styringsværktøjer til opstartsprocesser i nye eller eksisterende virksomheder.
Kompetencer
Omsætte en idé til virkelighed.
Evnen til selv at identificere og tilegner sig ny viden om relevante trends og inddrage disse i innovation og forretningsudvikling.
Formidling af en forretningside.
Anvendelse af præsentationsteknikker, herunder pitch, til brug ved kommunikation af forretningsideer, koncepter og produkter, forretningsplan/model.
Formidling af kernefortælling, kommunikationsplaner, tekster og reklamer for et design, produkt, service, koncept eller forretningside.Håndtering af udviklingsorienterede situationer, herunder:
Udvikle de muligheder der identificeres i forbindelse med virksomhedens behov for at udnytte sine ofte begrænsede ressourcer og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde og sparringsforløb med en professionel tilgang.
Håndtering af udviklingsorienterede situationer med henblik på innovation.
Udvikle de muligheder der identificeres i forbindelse med kulturanalyse, trendspotting og forecasting og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
Håndtering af virksomhedens kommunikation overfor relevante interessenter, samarbejdspartnere og kunder.
Kommunikations- og formidlingsformer, der understøtter eksempelvis branding og kernefortælling i relation til forretningskoncepter. - Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges ud fra en arbejdsbelastning på minimum 37 timer om ugen, og der vil være følgende former for undervisning:
1. Forelæsninger og lab-besøg
De første fem uger af valgfaget vil være fælles med valgfaget ”Sustainable Business tools”
2. En række obligatoriske workshops.
Disse workshops dækker over temaer som bæredygtighed, visuel identitet, markedsføring, salg og økonomi og pitch-træning.
3. Obligatoriske inspirationsindlæg.
Der vil være inspirationsindlæg med indlæg fra eksperter, om emner som udvikling af en digital tilstedeværelse, online markedsføring, jura, virksomhedsetablering, funding.
4. Fælles "Sparringsjams".
Formålet med de fælles Sparringsjams er at skabe rum for sparring, refleksion, udveksling af ideer osv. Til de fælles Sparringsjams reflekteres i fællesskab over undervisningen, den løbende inspirationsinput og hvordan det kan relateres til arbejdet med opstart og drift af egen virksomhed. Evt. udfordringer vendes i plenum. Det er obligatorisk at deltage. Der vil være obligatoriske Sparringsjams.
5. Mentorsamtaler
Alle deltagere vil få tilbudt individuelle mentorsamtaler i løbet af modulet. Disse vil være I grupper, såfremt man arbejder som et team I en virksomhed.
6. Selvstudier
Der vil være en del selvstændigt arbejde, og selvstudier i form af udfyldning af et online entreprenør management system, med video-tutorials, som en vigtig og obligatorisk forberedelse til mentorsamtalerne - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtModulet afsluttes med en skriftlig aflevering af forretningsplanen, samt et mundtligt pitch som afslutning.
Den endelige karakter er en samlet vurdering af forretningsplanen og arbejdet med denne, samt den mundtlige pitch. Karakteren vægtes ud fra 1/3 for den skriftlige aflevering, 1/3 for arbejdet under forløbet, 1/3 for den mundtlige pitch.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEksamen er et pitch, hvor den studerende præsenterer sin forretningsplan, herunder økonomiske nøgletal, den visuelle identitet og eksempel på digitaltilstedeværelse og en online marketing eksekvering. Den studerende skal forholde sig reflekterende og kritisk til realisering og den videre udvikling af forretningsplanen, samt dens bæredygtighed. Præsentationen afleveres efterfølgende i afleveringsmappe på fronter.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen studerende præsenterer i 10 minutter, hvorefter der er 10 minutter til spørgsmål og dialog.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDen endelige karakter er en samlet vurdering af forretningsplanen og arbejdet med denne, samt den mundtlige pitch. Karakteren vægtes ud fra 1/3 for den skriftlige aflevering, 1/3 for arbejdet under forløbet, 1/3 for den mundtlige pitch.
På faget Bæredygtig og Digital Entreprenør (DA) modtager du 216 timers undervisning, hvilket svarer til 287 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, workshop, projektpræsentation, peer-review, eksterne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.