Copenhagen School of Design and Technology

da

Facilitering af designprocesser

2021/2022
Engelsk titel
Facilitating design processes
Uddannelse
Entreprenørskab og Design
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
5 uger
Ects
9
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Håndværkergården, København N
Fagkode
3207351
Fag- /modulansvarlig
Snorre Näsman
Bettine Ortmann
  • Formål og læringsmål

    Valgfagets fokus er på designprocesser, men i
    særlig grad på facilitering af disse. Du vil blive klædt
    på til at facilitere og koordinere en international og
    tværfaglig gruppe udvalgte studerende med vidt
    forskellige faglige og personlige kompetencer.

    Viden

    Viden om design-centrede metoder og deres anvendelse
    indenfor udvikling og implementering
    af koncepter.
    Viden om innovationsmetoder, der understøtter
    design-centrerede processer.
    Design-centrerede metoder, herunder facilitering
    og varetagelse af opgaver inden for udvikling
    og implementering af koncepter, med en
    entreprenant tilgang.
    Kulturanalyse, trendspotting og forecasting mhp innovativ
    forretnings- og produktudvikling.
    Fænomener, teorier, trends og begivenheder i
    samtiden, som kan være genstand for udvikling
    af forretningsideer og produktudvikling.
    Metoder til kulturanalyse, forecasting og trendspotting
    med henblik på  forretnings- og produktudvikling.
    Metoder og formidlingsformer der understøtter
    kommunikation vedrørende et design, produkt,
    koncept eller forretningside mundtligt, skriftligt
    og visuelt.
    Viden om og forståelse af relevante metoder og
    tidssvarende værktøjer til planlægning, organisering
    og gennemførsel af projekter, samt koordinering
    og styring af opgaverne.
    Kendskab til forskellige designprocesser og forståelse
    for, hvad der adskiller dem, samt hvornår
    man med fordel kan bruge hvad.

    Færdigheder

    Anvende design-centrerede metoder til udvikling
    af innovative koncepter.
    Planlægge og arbejde iterativt med processer.
    Udvælgelse af relevante redskaber (teorier/faglige
    metoder) til at vurdere en given problemstilling.
    Udvælge og indsamle relevant teori, metode og
    data til understøttelse af løsningsmuligheder.
    Anvende forskellige præsentationsteknikker,
    herunder pitch, til brug ved kommunikation af
    forretningsideer, koncepter og produkter, forretningsplan/
    model
    Formidle koncepter, forestå idéudvikling og
    formgive på grundlag af fremtidige og samfundsmæssige
    behov i et kulturelt historisk perspektiv.
    Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder
    i forhold til samarbejdspartnere
    og brugere.
    Anvende design-centrerede metoder inden for
    ideudvikling af innovative produkter, processer,
    services, forretningsmodeller, til implementering
    af koncepter.
    Udarbejdelse af brief og formidling af viden
    Facilitering af workshops
    Præsentation og formidling af idéer

    Kompetencer

    Identificere og udvikle de muligheder der identificeres
    indenfor designcentreret konceptudvikling
    og anvise realisering ud fra et entreprenørielt
    perspektiv.
    Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med
    en entreprenøriel tilgang indenfor designcentreret
    konceptudvikling og -implementering.
    Skelne mellem forskellige designmetoder og udvælge
    relevante teorier og metoder og anvende
    disse på en problemstilling.
    Fungere og deltage som projektleder eller -deltager,
    med fokus på at sætte egne og andres ressourcer
    i spil.
    Arbejde med projektdeltagere og projektgruppens
    dynamik på tværs af faggrupper.
    Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med
    en entreprenøriel tilgang indenfor designcentreret
    konceptudvikling og -implementering.

  • Undervisningsform
    Tværfagligt, internationalt gruppearbejde, casesamarbejde med lokale aktører
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Individuel, skriftlig opgave
    Prøveform
    Skriftlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Design-centered Entrepreneurship, Min Basadur & Michael Goldsby
84
timers undervisning
163
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Facilitering af designprocesser modtager du 84 timers undervisning, hvilket svarer til 112 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.