Facilitering af designprocesser
2021/2022- Formål og læringsmål
Valgfagets fokus er på designprocesser, men i
Viden
særlig grad på facilitering af disse. Du vil blive klædt
på til at facilitere og koordinere en international og
tværfaglig gruppe udvalgte studerende med vidt
forskellige faglige og personlige kompetencer.Viden om design-centrede metoder og deres anvendelse
Færdigheder
indenfor udvikling og implementering
af koncepter.
Viden om innovationsmetoder, der understøtter
design-centrerede processer.
Design-centrerede metoder, herunder facilitering
og varetagelse af opgaver inden for udvikling
og implementering af koncepter, med en
entreprenant tilgang.
Kulturanalyse, trendspotting og forecasting mhp innovativ
forretnings- og produktudvikling.
Fænomener, teorier, trends og begivenheder i
samtiden, som kan være genstand for udvikling
af forretningsideer og produktudvikling.
Metoder til kulturanalyse, forecasting og trendspotting
med henblik på forretnings- og produktudvikling.
Metoder og formidlingsformer der understøtter
kommunikation vedrørende et design, produkt,
koncept eller forretningside mundtligt, skriftligt
og visuelt.
Viden om og forståelse af relevante metoder og
tidssvarende værktøjer til planlægning, organisering
og gennemførsel af projekter, samt koordinering
og styring af opgaverne.
Kendskab til forskellige designprocesser og forståelse
for, hvad der adskiller dem, samt hvornår
man med fordel kan bruge hvad.Anvende design-centrerede metoder til udvikling
Kompetencer
af innovative koncepter.
Planlægge og arbejde iterativt med processer.
Udvælgelse af relevante redskaber (teorier/faglige
metoder) til at vurdere en given problemstilling.
Udvælge og indsamle relevant teori, metode og
data til understøttelse af løsningsmuligheder.
Anvende forskellige præsentationsteknikker,
herunder pitch, til brug ved kommunikation af
forretningsideer, koncepter og produkter, forretningsplan/
model
Formidle koncepter, forestå idéudvikling og
formgive på grundlag af fremtidige og samfundsmæssige
behov i et kulturelt historisk perspektiv.
Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder
i forhold til samarbejdspartnere
og brugere.
Anvende design-centrerede metoder inden for
ideudvikling af innovative produkter, processer,
services, forretningsmodeller, til implementering
af koncepter.
Udarbejdelse af brief og formidling af viden
Facilitering af workshops
Præsentation og formidling af idéerIdentificere og udvikle de muligheder der identificeres
indenfor designcentreret konceptudvikling
og anvise realisering ud fra et entreprenørielt
perspektiv.
Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med
en entreprenøriel tilgang indenfor designcentreret
konceptudvikling og -implementering.
Skelne mellem forskellige designmetoder og udvælge
relevante teorier og metoder og anvende
disse på en problemstilling.
Fungere og deltage som projektleder eller -deltager,
med fokus på at sætte egne og andres ressourcer
i spil.
Arbejde med projektdeltagere og projektgruppens
dynamik på tværs af faggrupper.
Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med
en entreprenøriel tilgang indenfor designcentreret
konceptudvikling og -implementering. - Undervisningsform
Tværfagligt, internationalt gruppearbejde, casesamarbejde med lokale aktører
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtIndividuel, skriftlig opgavePrøveformSkriftlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Design-centered Entrepreneurship, Min Basadur & Michael Goldsby
På faget Facilitering af designprocesser modtager du 84 timers undervisning, hvilket svarer til 112 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.