Facilitering af designprocesser - og Design Sprint
2022/2023- Formål og læringsmål
Valgfagets fokus er på designprocesser, men i
Viden
særlig grad på facilitering af disse. Du vil blive klædt
på til at facilitere, få viden om håndtering af modstand og motivationsteori - og i praksis kommer du til at koordinere et design sprint sammen med din gruppe, hvor kunden deltager. Som en del af læringsrejsen på valgfaget deltager du desuden i KEA Charette, en international og
tværfaglig temauge, hvor du indgår som projektdeltager i en gruppe med udvalgte studerende fra hele verdenen. Således vil du på valgfaget opleve kontrasten imellem udviklingsprocesser, der er henholdsvist løst og stramt faciliteret og oplever på egen krop, hvad den gode facilitering kan betyde for en vellykket, kreativ proces.• Viden om design-centrede metoder og deres anvendelse indenfor udvikling og implementering
Færdigheder
• af koncepter.
• Viden om innovationsmetoder, der understøtter design-centrerede processer.
• Design-centrerede metoder, herunder facilitering og varetagelse af opgaver inden for udvikling og implementering af koncepter, med en entreprenant tilgang.
• Metoder og formidlingsformer der understøtter kommunikation vedrørende et design, produkt,
• koncept eller forretningside mundtligt, skriftligt og visuelt.
• Viden om og forståelse af relevante metoder og tidssvarende værktøjer til planlægning, organisering og gennemførsel af projekter, samt koordinering og styring af opgaverne.
• Viden om, hvordan man identificerer motivationsskabende faktorer, samt viden om håndtering af modstand i et projektarbejde• Praktisk erfaring med at indsamle, udvælge og bearbejde relevant data i forhold til en given problemstilling
Kompetencer
• Anvende design-centrerede metoder til udvikling af innovative koncepter.
• Planlægge og arbejde iterativt med processer.
• Udvælgelse af relevante redskaber (teorier/faglige metoder) til at vurdere en given problemstilling.
• Udvælge og indsamle relevant teori, metode og data til understøttelse af løsningsmuligheder.
• Anvende forskellige præsentationsteknikker, herunder pitch, til brug ved kommunikation af
• forretningsideer, koncepter og produkter, forretningsplan/model
• Formidle koncepter, forestå idéudvikling og formgive på grundlag af fremtidige og samfundsmæssige behov i et kulturelt historisk perspektiv.
• Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til samarbejdspartnere og brugere.
• Anvende design-centrerede metoder inden for ideudvikling af innovative produkter, processer,
• services, forretningsmodeller, til implementering af koncepter.
• Praktisk erfaring med tilrettelæggelse og facilitering af workshops
• Praktisk erfaring med Design Sprint-metoden samt andre procesværktøjer• Identificere og udvikle de muligheder der identificeres inden for designcentreret konceptudvikling og anvise realisering ud fra et entreprenørielt perspektiv.
• Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en entreprenøriel tilgang inden for designcentreret konceptudvikling og -implementering.
• Fungere og deltage som projektleder eller -deltager, med fokus på at sætte egne og andres ressourcer i spil.
• Arbejde med projektdeltagere og projektgruppens dynamik på tværs af faggrupper.
• Deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en entreprenøriel tilgang indenfor designcentreret konceptudvikling og -implementering.
• At kunne lede og facilitere et Design Sprint. - Undervisningsform
Tværfagligt, internationalt gruppearbejde, casesamarbejde med lokale aktører, dialogbaseret undervisning med workshops og øvelser, samt en masse kobling af teori med praksis.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMan skal have bestået 1. semestereksamen, samt 1.årseksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtIndividuel, skriftlig opgavePrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveEfter afslutningen af valgfaget får man tildelt en karakter, der afgives på baggrund af flere faktorer, herunder:
• Multiple choice i forhold til teori (individuelt)
• Refleksionsopgave på baggrund af deltagelse i Charetten og Design Sprint-ugen (individuelt)
• Udarbejdelse af arbejdsrapport med løsningsforslag og implementeringsplan til kunden (gruppe)
• Endeligt pitch for kunden, hvor formidling og værdiskabelsen for kunden tæller (gruppe)
• Mindre, løbende delopgaver (individuelt/gruppe)Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Sprint - How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days, Jake Knapp, Bantam Press 2016
På faget Facilitering af designprocesser - og Design Sprint modtager du 74 timers undervisning, hvilket svarer til 98 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, virksomhedssamarbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, indsamling af empiri, informationssøgning, læsning af pensum, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.