Afsluttende projekt (DA)
Afsluttende projekt (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere, at uddannelsens afgangsniveau er opnået. I det afsluttende eksamensprojekt skal den studerende, både skriftligt og mundtligt, dokumentere evne til systematisk og analytisk at gennemføre en problemløsning samt til at forbinde teori og praksis i et bredt, sammenhængende fagligt perspektiv.
Viden
Eksamensprojektet består af en skriftlig opgave og et produkt. Produktet kan være et håndgribeligt produkt, en service-ydelse eller et uhåndgribeligt produkt. Undtagelsesvist kan produktet undlades, hvis projektets problemstilling retfærdiggør dette. Ved udeladelse skal dette altid aftales med projektvejlederen.
Eksamensprojektet knyttes typisk til en konkret, eksisterende virksomhed eller i opstart af egen/iværksætter virksomhed. Alternativt kan projektet være en teoretisk behandling af relevante problemstillinger inden for uddannelsens områder.
Eksamensprojektet skal være problemorienteret, det vil sige tage udgangspunkt i en eller flere relevante problemstillinger inden for global entrepreneurship, innovation, virtuel logistik og design.
• Der skal inddrages teorier og faglighed fra flere fagområder, der er gennemgået i undervisningen i global entrepreneurship, den virtuelle virksomhed, innovation og design og eller i forbindelse med praktikforløbet.
• Der kan inddrages supplerende teorier og metoder, hvis det er relevant for behandlingen af den konkrete problemstilling.
• Der arbejdes tværfagligt med problemstillingerneDen uddannede har viden om
Færdigheder
1) centrale elementer ved at arbejde med og gennemføre design og logistikprocesser virtuelt og globalt,
2) centrale teorier og metoder inden for uddannelsens kerneområder,
3) kommunikationsteori, markedsføringsteori, designprocesser, idégenerering og økonomi i forbindelse med udviklingen af et produkt fra idé til færdigt produkt i en virtuel, kulturel og global sammenhæng,
4) forretningsgange ved opstart af egen virksomhed og metoder til at styre disse processer i en global og virtuel sammenhæng,
5) det juridiske og organisatoriske grundlag for opstart af egen virksomhed og
6) designtendenser i en historisk og global sammenhæng.Den uddannede kan
Kompetencer
1) identificere problemstillinger i forbindelse med opstart af egen virksomhed og anvende relevant teori og metoder til håndtering af disse,
2) vurdere designideer og -koncepter på et forretningsmæssigt grundlag,
3) identificere og beskrive relevante designproblemstillinger med anvendelse af relevante teorier og metoder samt opstille forskellige løsningsforslag,
4) tilrettelægge og udføre logistikprocesser for et givet design,
5) indsamle kvalitative og kvantitative markedsdata og vurdere disse med henblik på designudvikling,
6) anvende markedsdata i forbindelse med produktudvikling af design til et globalt marked,
7) mundtligt og skriftligt formidle og markedsføre et designprodukt,
8) vurdere et designs økonomiske forretningspotentiale,
9) på baggrund af en markedsanalyse udvælge og anvende relevante markedsføringsredskaber til markedsføring af et givet design,
10) definere, afgrænse og vurdere en designløsning til et givet marked og
11) kritisk vurdere en idés bæredygtighed.Den uddannede kan
1) identificere en idés markedspotentiale og håndtere igangsættelse, løbende evaluering samt styring af produktets udvikling og lancering,
2) innovativt tilpasse virksomhedens forretningsområde til nye situationer,
3) netværke og samarbejde tværfagligt ved udvikling af et produkt,
4) håndtere, koordinere og organisere designopgaver i en virksomhed,
5) tilegne sig supplerende viden, færdigheder og kompetencer,
6) udvikle design ud fra en kommerciel tankegang og med en forståelse for forsyningskædeledelse, kulturelle forskelle og tværfagligt samarbejde og
7) deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang. - Undervisningsform
- Prøve
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 4 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 407 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamle empiri, læsning, skrive, virksomhedssamarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.