Ressourcestyring og Fagtilsyn
2022/2023- Formål og læringsmål
Den studerende skal kunne gennemarbejde og forstå et udbudsmateriale. Desuden skal den
Viden
studerende kunne planlægge en fagentreprise og projekter i bygge- og anlægsbranchen samt kunne opstille og vælge praksisnære løsningsmuligheder i forbindelse med planlægning og ressourceforbrug.Den studerende har:
Færdigheder
1. viden om relevante digitale værktøjers anvendelse i erhvervet,
2. forståelse for praksis og centralt anvendt teori og metode om rollen som
byggekoordinator for en fagentreprise,
3. viden om betydningen af en velstruktureret digital erfaringsopsamling,
4. viden om central teori og metode i forhold til innovation, logistik og
procesoptimering i forbindelse med planlægning af en fagentreprises
ydelser/delydelser,
5. forståelse for social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed og
6. viden om praksisnære løsninger i energiforhold i bygninger.Den studerende kan:
Kompetencer
1. anvende erhvervets centrale digitale værktøjer og kunne udarbejde tids- og
bemandingsplaner, samt kunne ajourføre disse i forhold til procesopdelt
ressourceforbrug,
2. anvende centrale metoder og værktøjer til at planlægge udførelsen af en
fagentreprise, herunder kunne opstille og formidle forslag til procesopdelt
ressourceforbrug til samarbejdspartnere og brugere,
3. anvende centrale metoder og værktøjer til at føre løbende byggeregnskab med
tilhørende likviditetsstyring,
4. vurdere, hvorvidt beslutninger i en byggeproces indeholder elementer af
bæredygtighed,
5. vurdere kendte sammenhænge i udformningen af byggerier, herunder forhold
vedrørende energiforhold i bygninger,
6. vurdere beslutninger i udførelsesfasen ud fra et bæredygtighedssynspunkt,
7. vurdere et udbudsmateriale på en fagentreprise, herunder tværfaglig granskning.
8. afgive tilbud på grundlag af en entreprenørkalkulation indeholdende indhentede
tilbud fra underentreprenører, leverandører og producenter og
9. formidle praksisnære problemstillinger i forhold til ressourcestyring og fagtilsyn
og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende kan:
1. håndtere udviklingsorienterede situationer og samarbejdet imellem bygherre,
rådgivere, udførende fag- og underentreprenører, egne håndværkere,
leverandører og producenter om gennemførelsen af bygge- og anlægsopgaver,
2. i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer
i relation til ressourcestyring og fagtilsyn og
3. deltage i et fagligt og tværfagligt samarbejde vedrørende løsning af praksisnære
problemstillinger om energiforhold i bygninger. - Undervisningsform
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret læring
• Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagSkriftlig opgave, hvor dele af besvarelsen skal udarbejdes i en gruppe og hvor andre dele af besvarelsen udarbejdes individuelt. Det mundtlige forsvar er ligeledes opdelt i en gruppe og individuel del. Efterfølgende udprøves den studerende individuelt i et emne inden for pensumPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePå andet semester skal de studerende i grupper af 4-6 personer udarbejde en skriftlig opgave på baggrund af et opgaveoplæg. I opgaveoplægget vil der både være problemstillinger, som de studerende skal besvare i fællesskab og individuelt.
Til den mundtlige del af prøven, skal de studerende præsentere de hhv. fælles og individuelle dele af deres besvarelse. For en gruppe på fire personer afsættes ca. 8 minutter til den fælles præsentation. Der tilføjes yderligere ca. 2 minutter per medlem af gruppen. Der afsættes 4 minutter til dialog mellem underviser og studerende.
Der gives en samlet individuel karakter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 4-6 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurSyge-/omprøveSygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår sygeprøven afvikles. Sygdom skal dokumenteres ved lægeerklæring og KEA skal senest have modtaget lægeerklæringen tre hverdage efter prøvens afholdelse. Dokumenteres sygdom ikke, har den studerende brugt et prøveforsøg. Den studerende betaler selv for indhentelse af lægeerklæring.
På faget Ressourcestyring og Fagtilsyn modtager du 150 timers undervisning, hvilket svarer til 200 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: indsamling af empiri, gruppearbejde, informationssøgning, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.