Københavns Erhvervsakademi

en

Facilities Management

2024/2025
Engelsk titel
Facilities Management
Uddannelse
Byggekoordinator
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
3 uger
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Prinsesse Charlottes Gade 38, København N
Fagkode
3267301
Fag- /modulansvarlig
Peter Johannes Bang
  • Formål og læringsmål

    Den studerende skal i løbet af kurset udvikle en teoretisk viden samt opnå en række praktiske færdigheder i relation til at kunne agere som rådgiver med indsigt i en ejendomsportefølje.
    Den studerende skal kunne analysere de drifts- og vedligeholdelsesmæssige implikationer, der knytter sig til en driftsherres forretning og fysiske forhold.
    Læringsmålene skal have viden og færdigheder i relation til driftsherrens rolle på et taktisk og operationelt niveau.

    Kurset veksler mellem forelæsninger i udvalgt litteratur og en række praktiske case-baserede opgaver, der knytter sig til en udvalgt ejendom. Ejendommen skal analyseres med henblik på at afdække nuværende tilstand og driftsoptimeringspotentiale. Endvidere skal de studerende fremkomme med løsningsforslag til udvikling af forbedringer på ejendommen.

    I grupper på min. 2, skal de studerende arbejde med en ejendom, der er udvalgt i samarbejde med driftsherren, f.eks. Refshaleøens Ejendomsselskab og DSB Ejendomme, der har været anvendt med succes gennem de seneste 2 år.

    Der vil blive arrangeret ”gæsteforelæsninger” og besigtigelser af den valgte ejendom (med en grundig orientering fra Driftsherres side) for at gøre undervisningen så praksisnær og opdateret som muligt.

    Viden

    Den studerende har:
    • Kendskab til bæredygtighed og teknologi i driften (fx IoT, Smart Buildings).
    • Forståelse af FM's rolle i nybyggeri, renovering og transformation.
    • Viden om driftsrisici, digitale styringsværktøjer, og budgetstyring i FM.
    • Kendskab til FM-relateret økonomi, kunde- og brugerkontrakter samt projektledelse.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • Anvende digitale værktøjer til dataanalyse og driftsoptimering.
    • Evaluere arealudnyttelse og vedligeholdelsesstandard.
    • Udvælge kontrakter og leverandører samt anvende KPI og SLA styringsmodeller.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • Vurdere bygningers driftsprocesser og omkostningsniveau.
    • Anvende digitale værktøjer til planlægning og udvikling af driftsprojekter.
    • Præsentere og forberede løsninger for kunder.

  • Undervisningsform
    Gruppebaseret projektarbejde
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Mundtlig eksamination på baggrund af en erhvervscase (skrevet individuelt eller i grupper af 2) præsenteret gennem en rapport og præsentation
    Opgavetype
    Projektopgave
    Formkrav
    Rapporten skal være maks. 6 normalsider (2.400 anslag med mellemrum) med tekst plus tabeller, diagrammer, grafer og tegninger, der i indhold og omfang understøtter teksten med fakta og visualiseringer. Bilag tæller ikke med i vurderingen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
36
timers undervisning
101
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Facilities Management modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, ekskusioner, projektpræsentation.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.