Afsluttende projekt
2025/2026- Formål og læringsmål
Det afsluttende eksamensprojekt er vægtet 15 ECTS og den studerende kan først eksamineres i det efter at de øvrige prøver på uddannelsen er bestået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tages udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal kunne godkende problemstillingen.
1 ekstern prøve i det afsluttende eksamensprojekt, som sammen med prøven efter praktikken og uddannelsens øvrige prøver skal dokumentere, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået. Prøven består af et projekt og en mundtlig del, hvor der gives én samlet karakter. Prøven kan først finde sted efter, at afsluttende prøve i praktikken og uddannelsens øvrige prøver er bestået. - Undervisningsform
• Cases
• Problembaseret læring
• Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtAfgangsprojektet skal dokumentere den studerendes forståelse af erhvervets teori og metoder i relation til en praksisnær problemstilling. Projektet udarbejdes med anvendelse af de teknikker og værktøjer, der er anvendt i undervisningen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSkriftlig projekt samt visuel præsentation med mundtligt forsvar.OpgavetypeDen studerende afslutter uddannelsen med at udarbejde en skriftlig rapport og en præsentation til eksamen. Den studerende vælger selv et emne/en problemstilling til det afsluttende eksamensprojekt. Emne eller problemstillingen skal ligge indenfor uddannelsens fagområder og læringsmål. Der kan tages udgangspunkt i en problemstilling, som den studerende har identificeret i forbindelse med praktikken, men det er ikke et krav.
Emne eller problemstilling skal godkendes af underviseres teamet.FormkravAfgangsprojektet skal min. have et omfang på 8 - 12 normalsider (eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteratur- og kildefortegnelse, illustrationsfortegnelse og bilag). Billeder og illustrationer kan forekomme i begrænset omfang i selve rapporten eller de kan vedlægges som bilag.
En normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum.
Den studerende skal udarbejde et visuelt produkt/PowerPoint-præsentation med indhold fra afgangsprojektet, der kan understøtte den mundtlige fremlæggelse.
Det visuelle produkt skal uploades i WiseFlow inden den mundtlige eksamination, men indgår ikke i bedømmelsen.
Rapport struktur og indhold retningslinje uploades i Itslearning.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurStave- og formuleringsevnerStave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen af det afsluttende eksamensprojekt. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen.
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 4 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 407 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: skrive.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.