Basic UX (DA)
2017/2018- Indhold og læringsmål
Basic UX handler om at designe brugeroplevelser gennem forståelse for brugernes behov og brugssituationer. Hvor vi i stedet for at tage udgangspunkt i vores egne mavefornemmelser i forhold til design og produkter, skal vi lære at bygge vores antagelser på reelle brugeres behov og meninger.
Viden
UX er i dag en fast bestanddel af udviklingen af digitale brugergrænseflader og disciplinens arbejdsområde, værktøjer og metoder spreder sig over de 4 hovedfagområder.
UX design og arbejde knytter sig ikke til en bestemt del af udviklingsprocessen for digitale brugergrænseflader, men er en del af hele processen. Til udvikling af digitale brugergrænseflader bruger vi i dette tema metoden Design Thinking til at styre processen, og metoden har en særlig tilknytning til UX, da vi netop her tager udgangspunkt i brugernes behov og brugssituationer.
UX har en særlig sammenhæng med virksomhedens strategi, behov og mål, da en UXer skal have viden om hvordan virksomheden hænger sammen for at skabe gode brugeroplevelser. Vi bruger værktøjer som Business Model Canvas fra forretningsudviklingsmetoden Business Model Generation til at sikre denne viden.Viden om relevante teknologier til udvikling af digitale brugergrænseflader
Færdigheder
Viden om central testmetode i multimedieproduktion
Viden om virksomhedens strategi som afsæt for multimedieproduktion og
multimediedesignerens placering i værdikæden
- Viden om ophavsret og licencieringsmetoder i multimedieproduktion- Færdighed til anvende centrale teorier, værktøjer og metoder til design og
Kompetencer
udvikling af enkle digitale brugergrænseflader
- Færdighed til at anvende central designproces til multimedieproduktion,
herunder dokumentation af designproces
- Færdighed til at indsamle og anvende empiriske data om brugere og
brugssituation i praksis- Kompetence til at udvikle enkle digitale brugergrænseflader
- Kompetence til at håndtere centrale teknologier og metoder til udvikling og
versionsstyring af enkle digitale brugergrænseflader
- Kompetence til at håndtere forskellige typer af materialer til produktion af
enkle digitale brugergrænseflader
- Kompetence til at håndtere udvikling af kommunikation til enkel digitale
brugergrænseflader
- Kompetence til at håndtere relevante metoder og værktøjer til planlægning
og styring af enkel multimedieproduktion - Undervisningsform
Læringsaktiviteter vil i de to første uge være underviserstyrede med fast undervisning, som angivet i ugeplanen/skemaet og vil fylde ca. 40 timer ugentligt, hvor de 20 timer er fast underviserstyret undervisning. Hver dag vil der være 6-8 lektioner, hvor emnet introduceres og herefter laves der individuelle øvelser på klassen. Arbejdet er primært individuelt. Efter hver undervisningsdag vil der være selvstændigt arbejde.
De sidste to uger løses en case for en virksomhed. Casen løses i grupper af 2-4 studerende.
Afleveringer og feedback
I temaets første uge skal du hver dag aflevere dagens øvelse og opgave på dit eget domæne med en side dedikeret til temaet - dokumentationssitet. Du uploader tekst, billeder mm. til dit domæne og afleverer et link på Fronter til siden med indholdet.
Feedback på det afleverede site får du af underviserne fredag i uge 20, så du kan nå at tage feedbacken med til virksomhedscasen, hvor I som gruppe selv skal sørge for at dokumentere proces for undervisere og medstuderende og præsentere produkt for undervisere, medstuderende og repræsentanter for virksomheden.
I temaets 3. og 4. uge skal I i gruppen aflevere et samlet afleveringssite, som består af to overordnede dele: en dokumentationsdel, hvor du hver dag uploader dokumentation af dagens arbejde, fx scrumvideo, screendump af trelloboard, interviewguide, styletile etc. Ved hver dokumentationsdel skal I have et tekstafsnit, som uddyber, forklarer og reflekterer over indholdet af dokumentationen og hvad den har betyder for jeres projekt, altså har I været nødsaget til at ændre noget.
Feedback på det afleverede produkt og præsentation får du på temaets sidste dag, hvor produktet præsenteres for virksomheden. Feedback på jeres arbejdsproces og dokumentationen af denne får du undervejs i de 4 vejlednings- og produktionsdage i uge 21 og 22.
I temaets første uge er der ikke noget casesamarbejde. I temaets anden uge arbejder vi sammen med KEA kommunikations og ledelse. I temaets sidste to uger arbejder vi sammen med en endnu ikke offentliggjort virksomhed. Virksomheden bliver præsenteret fredag i 2. uge. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Temaet bygger videre på det, som du har lært hidtil på uddannelsen. Derfor
forudsættes det, at du har afleveret alle opgaver og fulgt undervisningens
læringsmål indtil nu.
Det betyder, at du skal være fortrolig med:
- HTML, CSS, JavaScript
- Basal test med BERT, Tænke-højt
- Storytelling og dramaturgi
- Interview
- Visuelt design, herunder iconer
- Responsivt layout og design
- Content - tekst, billeder, animationer
- FTP og domæne
- Brug af Brackets til at udvikle brugergrænseflader
- Photoshop - til at lave fotostile
- Premiere - til at lave basal video
- Embed af video med html og embed af video fra youtube
- Git - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske uddannelseselement: Multimedieproduktion 1.
Ved denne prøve præsenterer den studerende ét eller flere produkteksempler, som er afleveret i 1. semester. Gennem studiet på 1. semester arbejder den studerende med at etablere en digital portefølje, med produkteksempler fra undervisningen. Porteføljen danner udgangspunkt for 1. semester prøvenPrøveformMundtlig prøvePrøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.OpgavetypeMundtlig individuel prøve med udgangspunkt i ét eller flere produkteksempler,som er afleveret i 1. semester.
Prøven dækker kerneområderne på første semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurSyge-/omprøvePrøven dækker kerneområderne på første semesters obligatoriske uddannelseselement. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.
Prøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.
De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner.
Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller andre dokumenterede acceptable årsager afholdes umiddelbart før eller i starten af det følgende semester.
Hvis KEA vurderer, at den studerende har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt om-fang, afholdes sygeeksamen med udgangspunkt i projektarbejdet.
Hvis KEA vurderer, at den studerende ikke har deltaget i projektarbejdet i tilnærmelsesvis fuldt omfang, afholdes sygeeksamen som ny projekteksamen. - Yderligere information
Online survey på sidste dag i fjerde uge.
På faget Basic UX (DA) modtager du 60 timers undervisning, hvilket svarer til 80 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 37% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.