Multimedieproduktion 1
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende, tværfaglige principper for planlægning, design og udvikling af digitale brugergrænseflader og medieproduktioner baseret på forståelse af afgrænsede udviklingsprocesser og de brugere, der skal anvende løsninger. Fagelementet fokuserer på praksisnær teknologi, metode og principper til frontend-udvikling og -design, basale metoder til brugerforståelse, brugertest og design af brugeroplevelser samt grundlæggende principper for organisering, produktion og præsentation af indhold. Endvidere introduceres udvalgte teknologier samt jura med relevans for multimediedesignerens praksis.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
Brugergrænseflader
• forståelse af basale udviklingsmetoder og -modeller, der anvendes i erhvervet
• udviklingsbaseret viden om erhvervets anvendte digitale udvekslingsformater
• forståelse af praksisnære principper og metoder til design af brugergrænseflader
• forståelse af i praksis anvendte frontend-teknologier
Brugeroplevelser
• udviklingsbaseret viden om central teori og metode om brugerforståelse
• udviklingsbaseret viden om i praksis anvendte principper og teorier om brugeroplevelse og brugerens samspil med digitale medieproduktioner
Indhold
• udviklingsbaseret viden om digitale medier, indholdstyper og udtryksformer
• forståelse af praksisnære principper og metoder til planlægning og produktion af indhold
Forretning
• udviklingsbaseret viden om multimediedesignerens roller i erhvervets praksis
• forståelse af immaterielle rettigheder og licenseringsmetoder og deres betydning i erhvervets praksis
Teknologi
• udviklingsbaseret viden om udvalgte teknologier med relevans for brugergrænseflader og digital medieproduktion.Den studerende kan:
Kompetencer
Brugergrænseflader
• anvende praksisnære metoder og værktøjer til varetagelse af designprocesser
• anvende centrale principper, teorier og metoder til design af brugergrænseflader med afsæt i et oplæg
• anvende grundlæggende modellerings- og struktureringsprincipper i udvikling af brugergrænseflader
• anvende aktuelle frontend-teknologier og -miljøer til udvikling og validering af brugergrænseflader
• formidle praksisnære design- og udviklingsprocesser og løsninger til samarbejdspartnere
Brugeroplevelser
• indsamle, analysere og anvende empiriske data om brugere og brugssituationer
• anvende erhvervets grundlæggende metoder, principper og teknologier til design af digitale brugeroplevelser
• anvende praksisnær metode til planlægning, udførelse og formidling af brugertest
Indhold
• anvende data samt grundlæggende principper og metoder til organisering af indhold i brugergrænseflader
• anvende data samt centrale teknologier, værktøjer og metoder til produktion og præsentation af digitalt indhold ud fra et oplæg.Den studerende kan:
• håndtere grundlæggende udvikling og produktion af brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold med afsæt i et givet oplæg
• varetage praksisnære tværfaglige arbejdsprocesser med en systematisk tilgang
• under vejledning tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til multimediedesignerens praksis. - Undervisningsform
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelement: Multimedieproduktion 1
Ved denne prøve præsenterer den studerende ét eller flere produkteksempler, som er afleveret på 1. semester. Gennem studiet på 1. semester arbejder den studerende med at etablere en digital portefølje, med produkteksempler fra undervisningen. Porteføljen danner udgangspunkt for 1. semester prøvenPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig individuel prøve med udgangspunkt i ét eller flere produkteksempler, som er afleveret på 1. semester.
Prøven dækker fagområderne på første semesters nationale fagelementer. Der tages udgangspunkt i en digital portefølje.
Prøven består af tre elementer:
1. Præsentation
2. Eksamination
3. Votering og meddelelse af karakterer.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes af en eller flere eksaminatorer i henhold til 7-trins skalaen. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af digital portefølje, præsentation og individuel eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på Multimedieproduktion 1.
På faget Multimedieproduktion 1 modtager du 380 timers undervisning, hvilket svarer til 505 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 46% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.