Copenhagen School of Design and Technology

da

Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Design and programming of digital user interfaces 2 (DA)
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3273201
Fag- /modulansvarlig
Karin Cristina Piera Compare Cloos
  • Formål

    Fagelementet beskæftiger sig med design og programmering af komplekse digitale løsninger med særligt fokus på brugergrænsefladen. I fagelementet anvendes centrale metoder til test af brugerens oplevelse af digitale løsninger. Løsninger designes og programmeres i teams under anvendelse af teknologier og udviklingsmetoder, der understøtter teamsamarbejde.

    Viden

    Den studerende har:
    - forståelse for virksomhedens omverden, herunder virksomhedens interessenter og virksom-hedens ressourcegrundlag
    - viden om centrale teknologier til håndtering af data i forhold til optimering af brugerople-velser
    - viden om centrale metoder og værktøjer til projektstyring og estimering af produktion af di-gitale medier
    - viden om relevante teorier, værktøjer og metoder til design og programmering af digitale brugeroplevelser og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af værktøjer og metoder
    - viden om centrale og aktuelle programmeringsparadigmer til programmering af komplekse digitale brugergrænseflader og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af pro-grammeringspraksis.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - planlægge og vurdere projektstyring i teambaserede digitale medieproduktioner
    - vurdere og argumentere for det værdiskabende i løsninger til digitale brugergrænseflader
    - udvælge og argumentere for valg af centrale teorier, værktøjer og metoder til design af komplekse digitale brugergrænseflader
    - anvende, dokumentere centrale designprocesser i komplekse digitale medieproduktioner samt formidle dem til interessenter fra den digitale mediebranche
    - udvælge og anvende centrale principper, teknologier og metoder til programmering af kom-plekse digitale brugergrænseflader
    - formidle og redegøre for løsninger til digitale brugergrænseflader til samarbejdspartnere
    - vurdere og anvende brugercentreret metode til en digital medieproduktion.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til gennemførelse af komplekse digitale medieproduktioner
    - tilegne sig ny viden og færdigheder inden for programmering og udformning af komplekse brugercentrerede brugergrænseflader.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
  • Samarbejdsfag/modul(er)
    Fagelementet udmønter sig i to tematiserede læringsforløb á 4 - 5 ugers varighed:

    - tema Dynamisk web
    - tema CMS
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    KEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 2. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 1., 2. og 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Målet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelementer: Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 og Design og programmering af digitalt indhold 2.
    Prøven skal vise
    • at den studerende kan kommunikere til samarbejdspartnere,
    • kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
    • kan gennemføre et projekt i et team.
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Mundtlig individuel prøve med udgangspunkt i projektarbejde udarbejdet i gruppe. Prøven afholdes efter 2. semester.
    Prøven dækker 2. semesters nationale fagelementer. Der tages udgangspunkt i produkt, rapport og proces.
    Prøven består af tre elementer:
    1. Præsentation
    2. Eksamination
    3. Votering og meddelelse af karakterer.

    De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner og tilgår censor.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af rapport, digital prototype, præsentation og individuel eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på 2. semester, som beskrevet i studieordningen.
130
timers undervisning
281
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 (DA) modtager du 130 timers undervisning, hvilket svarer til 173 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 32% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.