Multimedieproduktion 2
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med erhvervets anvendte principper for design, programmering og vedligeholdelse af komplekse digitale brugergrænseflader og medieproduktioner. Fagelementet fokuserer på at skabe sammenhæng mellem praksisnære problemstillinger og løsninger ved hjælp af teambaseret udvikling, teknologier til programmering, teori og metode til håndtering af komplekse designprocesser, brugercentrerede metoder og teknologier til udvikling af brugeroplevelser, samt data-, teori- og teknologibaseret produktion af indhold. Der fokuseres ydermere på bæredygtighed, balancen mellem forretningens og brugernes behov, samt erhvervets aktuelle anvendelse af teknologier til sikker lagring og udveksling af data.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
Brugergrænseflader
• forståelse af praksisnære metoder, principper og værktøjer til planlægning og estimering af afgrænsede udviklingsopgaver og -processer
• udviklingsbaseret viden om aktuelle programmeringsparadigmer med relevans for frontend-udvikling i praksis
• forståelse af erhvervets anvendte teorier, principper og metoder til design af brugergrænseflader
Brugeroplevelser
• udviklingsbaseret viden om metoder og værktøjer til brugercentrerede designprocesser, der anvendes i erhvervet
• forståelse af centrale, praksisnære principper, teorier og teknologier til design og udvikling af digitale brugeroplevelser
Indhold
• udviklingsbaseret viden om erhvervets anvendelse af værktøjer og data til optimering af digital medieproduktion
• forståelse af central anvendt teori og metode til planlægning og produktion af udvalgte typer af digitalt indhold under hensyntagen til bæredygtighed
Forretning
• forståelse af virksomhedens forretningsmæssige grundlag og multimediedesignerens varetagelse af afgrænsede funktioner i erhvervets praksis
• udviklingsbaseret viden om betydningen af data og datahåndtering for virksomheden som forretningDen studerende kan:
Kompetencer
Brugergrænseflader
• udvælge og anvende praksisnære udviklingsmetoder og -modeller til styring af team-baserede arbejdsprocesser
• vurdere praksisnære problemstillinger, håndtere komplekse designprocesser og implementere teoribaserede løsninger
• udvælge og anvende centrale principper og teknologier til programmering, realisering og vedligeholdelse af komplekse brugergrænseflader under hensyntagen til ressourceoptimering
• vurdere og behandle visuelt materiale til at sikre et konsistent udtryk i grænseflader
• dokumentere centrale udviklings- og designprocesser og formidle dem til samarbejdspartnere og brugere
• anvende centrale teknologier og formater til præsentation af data
• vurdere og anvende erhvervets aktuelle teknologier til sikker lagring, strukturering og udveksling af data
Brugeroplevelser
• vurdere praksisnære problemstillinger samt udvælge og anvende brugercentrerede metoder og værktøjer til kompleks digital medieproduktion
• udvælge og kombinere centralt anvendte teorier, metoder og teknologier til design, implementering og evaluering af digitale brugeroplevelser under hensyntagen til bæredygtighed
• formidle og redegøre for løsningsmuligheder til brugere og samarbejdspartnere
Indhold
• vurdere og implementere relevante indholds- og udtryksformer i digital medieproduktion
• vurdere og anvende data, teori og metode til organisering, strukturering og produktion af indhold
• anvende centrale praksisnære teknologier til håndtering og visning af digitalt indhold
• evaluere og formidle digital indholdsproduktion til interessenter med faglig indsigt
Forretning
• i samarbejde med virksomheder håndtere digital medieproduktion og navigere mellem både forretningsmæssige og brugerbaserede behov
Teknologi
• anvende udvalgte aktuelle teknologier og digitale tendenser med relevans for multimediedesignerens praksisDen studerende kan:
• håndtere kompleks udvikling, produktion og vedligeholdelse af brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold i digital medieproduktion under hensyntagen til bæredygtighed
• deltage i faglige og tværfaglige teambaserede arbejdsprocesser med en reflekteret tilgang til brugernes og forretningens behov
• under vejledning tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervets praksis - Undervisningsform
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenSemesterets bundne forudsætninger skal være godkendt inden eksamen.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelement: Multimedieproduktion 2.
2. semester eksamensprojektet er baseret på en case.
Ved eksamen skal den studerende ved hjælp af projektet demonstrere, at semesterets læringsmål er opfyldt.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig individuel prøve med udgangspunkt i casebaseret projekt udarbejdet i gruppe af 3-4 studerende. Prøven afholdes efter 2. semester og er med ekstern censur.
Der tages udgangspunkt i digitalt produkt og dokumentationsrapport.OpgavetypeDigitalt produkt og dokumentationsrapport
De nærmere krav til projektet beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner.FormkravEt fungerende digitalt produkt og en dokumentationsrapport.
Dokumentationsrapporten må have et omfang på maksimalt 18 normalsider + 8 normalsider pr. gruppemedlem.
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedPrøven består af tre elementer:
1. Individuel præsentation (5 min)
2. Individuel eksamination (20 min)
3. Votering og meddelelse af karakterer (5 min)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor.
Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af dokumentationsrapport, digitalt produkt, præsentation og individuel eksamination.
Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på 2. semester, som beskrevet i studieordningen.Syge-/omprøveHvis en prøve ikke bestås første gang, har den studerende mulighed for to yderligere forsøg.
Omprøven afholdes umiddelbart efter første forsøg.
En studerende har ret til at gå til omprøve på grundlag af samme projekt, et omarbejdet projekt eller et helt nyt projekt.
Omprøven har samme formål som den ordinære prøve.
Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller af anden dokumenteret grund, afholdes snarest muligt.
På faget Multimedieproduktion 2 modtager du 216 timers undervisning, hvilket svarer til 287 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.