Copenhagen School of Design and Technology

da

Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Design and programming of digital user interfaces 2 (DA)
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3273241
Fag- /modulansvarlig
Karin Cristina Piera Compare Cloos
  • Formål

    Fagelementet beskæftiger sig med design og programmering af komplekse digitale løsninger med særligt fokus på brugergrænsefladen. I fagelementet anvendes centrale metoder til test af brugerens oplevelse af digitale løsninger. Løsninger designes og programmeres i teams under anvendelse af teknologier og udviklingsmetoder, der understøtter teamsamarbejde.

    Viden

    Den studerende har:
    - forståelse for virksomhedens omverden, herunder virksomhedens interessenter og virksom-hedens ressourcegrundlag
    - viden om centrale teknologier til håndtering af data i forhold til optimering af brugerople-velser
    - viden om centrale metoder og værktøjer til projektstyring og estimering af produktion af di-gitale medier
    - viden om relevante teorier, værktøjer og metoder til design og programmering af digitale brugeroplevelser og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af værktøjer og metoder
    - viden om centrale og aktuelle programmeringsparadigmer til programmering af komplekse digitale brugergrænseflader og kan med afsæt i praksis redegøre for valg og fravalg af pro-grammeringspraksis.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - planlægge og vurdere projektstyring i teambaserede digitale medieproduktioner
    - vurdere og argumentere for det værdiskabende i løsninger til digitale brugergrænseflader
    - udvælge og argumentere for valg af centrale teorier, værktøjer og metoder til design af komplekse digitale brugergrænseflader
    - anvende, dokumentere centrale designprocesser i komplekse digitale medieproduktioner samt formidle dem til interessenter fra den digitale mediebranche
    - udvælge og anvende centrale principper, teknologier og metoder til programmering af kom-plekse digitale brugergrænseflader
    - formidle og redegøre for løsninger til digitale brugergrænseflader til samarbejdspartnere
    - vurdere og anvende brugercentreret metode til en digital medieproduktion.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - identificere relevante teorier, metoder og værktøjer til gennemførelse af komplekse digitale medieproduktioner
    - tilegne sig ny viden og færdigheder inden for programmering og udformning af komplekse brugercentrerede brugergrænseflader.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Se tilknyttede fag
  • Samarbejdsfag/modul(er)
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    KEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 1., 2. og 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 1., 2. og 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Faget prøves i samarbejde med det nationale fagelement Design og programmering af digitalt indhold 2.
    Målet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og redskaber, som er opnået gennem deltagelse i det obligatoriske fagelementer: Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 og Design og programmering af digitalt indhold 2.
    Prøven skal vise
    • at den studerende kan kommunikere til samarbejdspartnere,
    • kan udvikle et interaktivt digitalt produkt under hensyntagen til interessenter
    • kan gennemføre et projekt i et team.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Mundtlig individuel eller gruppe prøve med udgangspunkt i projektarbejde udarbejdet i gruppe. Prøven afholdes efter 2. semester.
    Prøven dækker 2. semesters nationale fagelementer. Der tages udgangspunkt i produkt, rapport og proces.
    Prøven består af tre elementer:
    1. Præsentation
    2. Eksamination
    3. Votering og meddelelse af karakterer.

    De specifikke krav til prøvens varighed offentliggøres på læringsplatformen for Multimediedesigner og tilgår censor.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor. Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af rapport, digital prototype, præsentation og individuel eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af formål og læringsmål på 2. semester, som beskrevet i studieordningen.
103
timers undervisning
308
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design og programmering af digitale brugergrænseflader 2 (DA) modtager du 103 timers undervisning, hvilket svarer til 137 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.