T09: Inkrementel (re)design (Digitalt Design og Indhold) (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Formålet med dette tema er at de studerende kan arbejde med inkrementelt
webdesign (løbende design af eksisterende webløsninger), samt at løfte deres evner
inden for brugergrænsefladedesign- og udvikling. Dette gøres ved at få dem til at
arbejde med “design systemer og pattern libraries” samt templating til CMS
(WordPress).
Læringsmål og fagligt indhold for temaet
Brugergrænsefladeudvikling:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale løsninger med særlig vægt på
produktion af brugergrænseflader. Der fokuseres på alle aspekter af
udviklingsprocessen med udgangspunkt i udbredte udviklingsmetoder, herunder
planlægning, design og produktion af digitale medieopgaver.
Viden:
- konventioner inden for webgenrer og stilarter
- planlægning, eksekvering og effektmåling af sociale medier og content
management (CMS)
- data og dataformater samt persistering af data i relation til CMS-baserede
løsninger
Færdigheder:
- anvende centrale teknologier til udveksling og præsentation af komplekse
datasæt i digitale brugergrænseflader
- anvende, udarbejde og dokumentere pattern libraries og design systemer
- tilpasning af CMS baserede webløsninger herunder udvikling af templates
Udmønter sig i:
Konventioner for genren “portfolio-sites” samt stilarter afdækkes i forbindelse med
analyse af eksisterende wordpress-baserede portfolio-sites. Et eksisterende website
analyseres ved hjælp af design deliverables (content inventory og audit, content
outlines, sitemap, wireframes etc., data analytics), og der udarbejdes forslag til
forbedringer af løsningen. Der arbejdes med design systemer, frameworks, data og
dataformater samt templating til CMS i forbindelse med inkrementelt redesign af
løsningen.
Brugeroplevelser:
Fagområdet indeholder design og udvikling af digitale oplevelser med fokus på
forståelse af brugeren, brugerens samspil med løsninger samt evaluering og test af
løsninger, herunder anvendelse af data.
Viden:
- strukturering af information i et brugercentreret design
Færdigheder:
- anvende UX-baserede metoder til test, vedligeholdelse og udvikling af
webbaserede kommunikationsløsninger
Udmønter sig i:
Et eksisterende website analyseres ved hjælp af design deliverables (content
inventory og audit, content outlines, sitemap, wireframes etc., data analytics), og der
udarbejdes forslag til forbedringer af løsningen. - Undervisningsform
Læringsaktiviteter/Undervisningens
tilrettelæggelse
Teamet er bygget op omkring en case-opgave, som den studerende løbende
arbejder med. Fire dage om ugen er der undervisning 4-5 lektioner. Der veksles
mellem oplæg, øvelser, diskussioner, tutorials o.lign. De studerende deltager aktivt
med præsentationer, feedback m.v.. Ud over den skemalagte undervisning, vil de
studerende have hjemmearbejde i form af videotutorials, artikler/læsestof, øvelser
samt løsning af temaets case-opgave.
Afleveringer og feedback
Projektet afsluttes med præsentation af den digitale løsning samt dokumentation for
udviklingen af denne. Godkendt aflevering via wiseflow er en bunden forudsætning
for at komme til eksamen. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forudsættes at den studerende har domæne og webhotel til rådighed samt
abonnement på Adobe CC. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeEksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-4 studerende.
Projektarbejdet skal være problemorienteret, dvs. at case-opgaven skal formuleres som et problem. Projektet skal være tværfagligt og dække fagområderne brugergrænsefladeudvikling, brugeroplevelser, indholdsproduktion, forretning samt teknologi. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
Vælg en af følgende fire hovedopgaver:
1. Webfeature (website, video, SoMe)
2. Indholdsmarkedsføring (micro-site, SoMe, evt. nyhedsbrev)
3. E-handel (webshop, nyhedsbrev, evt. SoMe)
4. Re-design (website, evt. SoMe, evt. nyhedsbrev)
Udvælg og anvend teori, metoder og værktøjer fra valgfagets fire temaer.
Case
Casen skal baseres på kundens problem og er dermed udgangspunkt og det styrende for jeres arbejde.
I vælger selv jeres case.
Casen skal være virkelig – en eksisterende kunde skal have et autentisk behov.
Casen kan være fiktiv – I behøver ikke nødvendigvis at have et samarbejde med kunden.
Opgaven (teori, metode og værktøj fra valgfaget) er måden, I vælger at løse casen på.
Projektet (case og opgave) skal godkendes af en vejleder.
Se forslag til cases sidst i dokumentet.FormkravRapporten må have et omfang på maksimalt 18 normalsider for 2 gruppemedlemmer plus 3
normalsider pr. gruppemedlem der ud over (15 sider for en, 18 for to, 21 for tre, 24 for fire).
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter. Diagrammer og grafer tæller hver 500 anslag. Screenshots, illustrationer og fotos tæller ikke med.
Forsiden skal indeholde:
Projektets titel, navne på deltagere, semester/årstal.
Fra forsiden linkes der til de digitale løsninger (fx site, SoMe og procesvideo).
Procesvideoen er en video på max tre minutter, der dokumenterer en udvalgt del af
designprocessen (fx en redigeret screencast af arbejdsprocessen i et digitalt værktøj).Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed· Præsentation (5 min. pr studerende)
· Eksamination (20 min. pr studerende)
· Votering og meddelelse af karakterer (5 min. pr studerende)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt,
dokumentationsrapport, præsentation og eksamination.Frist for afleveringEksamensprojektet afleveres som pdf i Wiseflow.
Ved for sen aflevering, vil opgaveløsningen blive afvist, og man vil have brugt et
eksamensforsøg.
På faget T09: Inkrementel (re)design (Digitalt Design og Indhold) (DA) modtager du 62 timers undervisning, hvilket svarer til 82 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.