Valgfag: Digital Design og Indhold (DA)
2020/2021- Formål
Formålet med valgfaget er at kvalificere den studerende til at designe og programmere digitale løsninger og digital indhold på tværs af platforme. Med udgangspunkt i UX research og -design anvendes frameworks og CMS til design af digitale kommunikationsløsninger. Der anvendes journalistiske metoder til udvikling af indhold og der fokuseres på digital forretningsforståelse, data-dreven markedsføring og e-handel i forhold til den studerendes fremtidige deltagelse i professionelle arbejdssammenhænge.
VidenDen studerende har viden om og forståelse for:
Færdigheder
• konventioner inden for webgenrer og stilarter
• problemorienterede og brugercentrerede designprocesser til multimedieproduktion
• planlægning, eksekvering og effektmåling af sociale medier og content management (CMS)
• data og dataformater samt persistering af data i relation til CMS-baserede løsninger
• strukturering af information i et brugercentreret design
• branding, markedsføring, aktivering og vedligehold af indholdsuniverser
• journalistiske metoder herunder research, interview og storytelling
• udvikling, udarbejdelse, publicering og overvågning af indhold til sociale medier
• juridiske og etiske guidelines i forbindelse med digitale kommunikations- og ehandelsløsninger
• estimering af ressourcebehov i forbindelse med planlægning af en opgave
• at holde sig opdateret inden for aktuelle digitale trends og teknologierDen studerende kan:
Kompetencer
• vurdere, vælge og anvende aktuelle biblioteker, frameworks og Content management
systemer til design og udvikling af avancerede digitale brugergrænseflader
• anvende centrale teknologier til udveksling og præsentation af komplekse datasæt i
digitale brugergrænseflader
• anvende, udarbejde og dokumentere pattern libraries og design systemer
• tilpasning af CMS baserede webløsninger herunder udvikling af templates
• anvende UX-baserede metoder til test, vedligeholdelse og udvikling af webbaserede
kommunikationsløsninger
• anvende centrale metoder og teorier til at skabe persuasive og engagerende
brugeroplevelser
• udvikle og planlægge indhold og indholdsformater til engagerende brugeroplevelser
• producere indhold i form af tekst, grafik, animation, foto og video til digitale
kommunikationsløsninger
• anvende teorier, metoder og værktøjer til digital markedsføring
• anvende digital forretningsforståelse og e-handel med henblik på at udarbejde data-dreven
markedsføring
• identificere og vurdere nye teorier og teknologi i relation til digital kommunikation
• anvende og implementere nye teorier og teknologier i forbindelse med design og udvikling
af digitale kommunikationsløsningerDen studerende kan:
• selvstændigt og i teams planlægge og eksekvere indhold og brugergrænseflader med
udgangspunkt i forretningsforståelse og brugerundersøgelser
• identificere, tilegne sig og udvikle ny viden og færdigheder inden for et afgrænset
emneområde, samt kommunikere disse til eksterne interessenter
• planlægge styre og indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser,
• Kan identificere og anvende relevante teorier og metoder, terminologi og værktøjer til
implementering af komplekse digitale medieproduktioner - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenKEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og værktøjer i valgfaget.
Eksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-4 studerende.
Projektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.PrøveformMundtlig prøveMundtlig individuel eksamen ud fra fælles oplæg eller gruppe prøve med udgangspunkt i et
eksamensprojekt. Prøven afholdes ved slutningen 3. semester.
Prøven består af
• Præsentation
• Eksamination
• Votering og meddelelse af karaktererIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes af en eller flere eksaminatorer i henhold til 7-trins skalaen.
Den studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt, dokumentationsrapport, præsentation og eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til hvordan mål og læringsmål for 3. semester, som beskrevet i studieordningen, er forstået og bliver præsenteret.
På faget Valgfag: Digital Design og Indhold (DA) modtager du 320 timers undervisning, hvilket svarer til 426 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.