Valgfag: Brugeroplevelse, indhold og content management
2024/2025- Formål og læringsmål
Formålet med valgfaget er at kvalificere den studerende til at designe brugeroplevelse og programmere brugergrænseflader med fokus på e-handel, markedsføring og indholdsproduktion.
Viden
Valgfagets centrale elementer omfatter forskellige typer af indholdsproduktion samt metoder og teknikker til planlægning, organisering og design af konsistente brugeroplevelser i CMS-baserede webløsninger og på tværs af div. SoMe-platforme.Den studerende har:
Færdigheder
BRUGERGRÆNSEFLADER
• udviklingsbaseret viden om branchens praksis inden for udvikling af brugergrænseflader med fokus på markedsføring og komplekst digitalt indhold
• udviklingsbaseret viden om brancherelevante værktøjer og teknikker til udvikling og optimering af brugergrænseflader
• forståelse for centralt anvendte teorier og terminologier til design og programmering af brugergrænseflader
BRUGEROPLEVELSER
• udviklingsbaseret viden om branchens anvendelse af teori og metode til indsigt i målgrupper, med det formål at skabe relevante brugeroplevelser
INDHOLD
• viden om æstetiske og dramaturgiske virkemidler i digital medieproduktion
• viden om metoder til formidling af medieret indhold med et specifikt formål, på tværs af platforme
FORRETNING
• forståelse for den digitale brugerrejse, med fokus på at planlægge og udvikle relevante og konsistente brugeroplevelser
• viden om ervervets overordenede juridiske og etiske retningslinjer i forhold til digital markedsføring og e-handel
TEKNOLOGI
• forståelse for internationale trends og teknologier til digital markedsføring og digital produktionDen studerende kan:
Kompetencer
BRUGERGRÆNSEFLADER
• anvende fagområdets centrale metoder og redskaber til at designe og tilpasse CMS-baserede webløsninger og e-handelsløsninger
• vurdere og udvælge metoder og værktøjer til design, udvikling og optimering af komplekse brugergrænseflader
• anvende branchens centrale metoder og redskaber til at designe, optimere og administrere tredjeparts brugergrænseflader.
• anvende branchens centrale metoder og redskaber til implementering af digitalt indhold på tværs af forskellige platforme, med det formål at skabe en konsistent brugeroplevelse
BRUGEROPLEVELSER
• udvælge og kombinere centralt anvendte metoder og teknologier til design og test af brugeroplevelser og indhold på tværs af medieplatforme
INDHOLD
• anvende fagområdets centrale metoder, værktøjer og teknikker til produktion og publicering af relevante typer digitalt indhold.
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder inden for indholdsproduktion
FORRETNING
• udvælge og kombinere centralt anvendte teorier, metoder og værktøjer til planlægning af digitale markedsføringskampagner
TEKNOLOGI
• anvende brancherelevante teknologier til digital markedsføringDen studerende kan:
• håndtere planlægning, udvikling, produktion og vedligeholdelse af avancerede brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold
• deltage i faglige og tværfaglige teambaserede arbejdsprocesser med en reflekteret og professionel tilgang
• selvstændigt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for et afgrænset felt, i relation til en professionel praksis - Undervisningsform
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenKEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og værktøjer i valgfaget Brugeroplevelse, indhold og CMS
Eksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-3 studerende.
Projektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digitalt produkt og en eksamenssynopsis.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig individuel prøve ud fra et gruppeprojekt.
Prøven afholdes ved slutningen 3. semester.
Ved prøven skal den studerende ved hjælp af projektet demonstrere, at semesterets læringsmål er opfyldt.OpgavetypeProjektarbejde, digitalt produkt og eksamenssynopsis.
De nærmere krav til projektet beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner.FormkravEt fungerende digitalt produkt samt en eksamenssynopsis.
Eksamenssynopsis må have et omfang på max. 2 sider + 1 side pr. gruppemedlem
En side er 2400 anslag. Illustrationer tæller ikke med i det maksimale sideantal.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedPrøven består af
• Individuel præsentation (10 min)
• Individuel eksamination (25 min)
• Votering og meddelelse af karakterer (5 min)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes af en eller flere eksaminatorer i henhold til 7-trins skalaen.
Den studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt, præsentation og eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til hvordan mål og læringsmål for 3. semester, som beskrevet i studieordningen, er forstået og bliver præsenteret.
På faget Valgfag: Brugeroplevelse, indhold og content management modtager du 216 timers undervisning, hvilket svarer til 287 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.