Københavns Erhvervsakademi

en

Valgfag: Frontend Design (EN)

2021/2022
Engelsk titel
Elective: Frontend Design (EN)
Uddannelse
Multimediedesigner
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
30
Udd. element
Valgfag
Sprog
Engelsk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3273331
Fag- /modulansvarlig
Keld Møller Marple
  • Formål og læringsmål

    Formålet med dette valgfag er at kvalificere den studerende til at arbejde med HTML, CSS og JavaScript og skabe avancerede interaktive web-applikationer. Valgfaget har en holistisk tilgang til alle aspekter af Frontend Design med særligt fokus på de tekniske. Programmering og indgående forståelse af de grundlæggende principper er kernen i Frontend Design. Derudover introduceres moderne værktøjer til og rammer for effektiv udvikling og implementering.

    Viden

    • udvikling af løsninger ved hjælp af en almindeligt anvendt ”package manager” til håndtering af komplekse programmer
    • et versionstyringssystem til deling af viden, specielt til samarbejde
    • kerneteknologier og -metoder til datavedholdenhed (data persistance) i webapplikationer
    • anvendelse af animationer og / eller visuelle hjælpemidler til forbedring af interaktionen (affordance)
    • anvendelse af User stories til dokumentation af brugerens interaktion med løsningen
    • æstetiske midler og etiske overvejelser i forbindelse med Frontend Design
    • udvikling af dynamiske grafiske elementer
    • juridiske og etiske retningslinjer, og hvordan ny teknologi ændrer forventninger, værdier og forretningspraksis
    • estimering af ressourcebehov i planlægningsfasen
    • det nuværende landskab af webteknologiske værktøjer og rammer
    • hvordan man holder sig ajour med digitale tendenser og teknologier.

    Færdigheder

    • anvende JavaScript til løsning af komplekse problemer i relation til DOM / CSSOM
    • anvende kerne webteknologier til udvikling af komplekse interaktive brugergrænseflader
    • anvende og forstå eksisterende designsystemer og brugergrænseflade- frameworks
    • anvende kernemetoder og -standarder til planlægning, dokumentation og kommunikation af brugergrænsefladeimplementeringer
    • automatisere websiteoptimering for hurtig levering, herunder optimering af indhold
    • oprette indbydende formularer og interaktioner, der giver relevant feedback til brugeren
    • udvikle datavisualiseringer til præsentation af komplekse data
    • planlægge og udvikle indhold til senere præsentation og scripting
    • anvende metoder og udvalgte værktøjer til digital markedsføring
    • identificere og afprøve tilgængelige teknologier samt kommende funktioner
    • eksperimentere med nye avancerede funktioner/rammer/værktøjer og lægge en plan for yderligere læring.

    Kompetencer

    • planlægge og udvikle komplekse brugergrænseflader - i teams eller individuelt - relateret til brugeroplevelse, indhold, virksomhed og teknologi
    • identificere, opnå og udvikle egne færdigheder og viden inden for et bestemt fagområde og formidle dem til eksterne interessenter
    • indgå i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser
    • identificere og anvende relevante teorier, metoder, terminologi og værktøjer til implementering af komplekse digitale medieproduktioner.

  • Undervisningsform
    Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    KEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Målet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og værktøjer i valgfaget.
    Eksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-4 studerende.
    Projektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.
    Prøveform
    Mundtlig prøve
    Mundtlig individuel eksamen ud fra fælles oplæg eller gruppe prøve med udgangspunkt i et
    eksamensprojekt. Prøven afholdes ved slutningen 3. semester.

    Prøven består af
    • Præsentation
    • Eksamination
    • Votering og meddelelse af karakterer
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven bedømmes af en eller flere eksaminatorer i henhold til 7-trins skalaen.
    Den studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt, dokumentationsrapport, præsentation og eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til hvordan mål og læringsmål for 3. semester, som beskrevet i studieordningen, er forstået og bliver præsenteret.
320
timers undervisning
502
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Valgfag: Frontend Design (EN) modtager du 320 timers undervisning, hvilket svarer til 426 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.