Valgfag: Frontend Design (EN)
2021/2022- Formål og læringsmål
Formålet med dette valgfag er at kvalificere den studerende til at arbejde med HTML, CSS og JavaScript og skabe avancerede interaktive web-applikationer. Valgfaget har en holistisk tilgang til alle aspekter af Frontend Design med særligt fokus på de tekniske. Programmering og indgående forståelse af de grundlæggende principper er kernen i Frontend Design. Derudover introduceres moderne værktøjer til og rammer for effektiv udvikling og implementering.
Viden• udvikling af løsninger ved hjælp af en almindeligt anvendt ”package manager” til håndtering af komplekse programmer
Færdigheder
• et versionstyringssystem til deling af viden, specielt til samarbejde
• kerneteknologier og -metoder til datavedholdenhed (data persistance) i webapplikationer
• anvendelse af animationer og / eller visuelle hjælpemidler til forbedring af interaktionen (affordance)
• anvendelse af User stories til dokumentation af brugerens interaktion med løsningen
• æstetiske midler og etiske overvejelser i forbindelse med Frontend Design
• udvikling af dynamiske grafiske elementer
• juridiske og etiske retningslinjer, og hvordan ny teknologi ændrer forventninger, værdier og forretningspraksis
• estimering af ressourcebehov i planlægningsfasen
• det nuværende landskab af webteknologiske værktøjer og rammer
• hvordan man holder sig ajour med digitale tendenser og teknologier.• anvende JavaScript til løsning af komplekse problemer i relation til DOM / CSSOM
Kompetencer
• anvende kerne webteknologier til udvikling af komplekse interaktive brugergrænseflader
• anvende og forstå eksisterende designsystemer og brugergrænseflade- frameworks
• anvende kernemetoder og -standarder til planlægning, dokumentation og kommunikation af brugergrænsefladeimplementeringer
• automatisere websiteoptimering for hurtig levering, herunder optimering af indhold
• oprette indbydende formularer og interaktioner, der giver relevant feedback til brugeren
• udvikle datavisualiseringer til præsentation af komplekse data
• planlægge og udvikle indhold til senere præsentation og scripting
• anvende metoder og udvalgte værktøjer til digital markedsføring
• identificere og afprøve tilgængelige teknologier samt kommende funktioner
• eksperimentere med nye avancerede funktioner/rammer/værktøjer og lægge en plan for yderligere læring.• planlægge og udvikle komplekse brugergrænseflader - i teams eller individuelt - relateret til brugeroplevelse, indhold, virksomhed og teknologi
• identificere, opnå og udvikle egne færdigheder og viden inden for et bestemt fagområde og formidle dem til eksterne interessenter
• indgå i udviklingsorienterede og/eller tværfaglige arbejdsprocesser
• identificere og anvende relevante teorier, metoder, terminologi og værktøjer til implementering af komplekse digitale medieproduktioner. - Undervisningsform
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, studiekredse, øvelser, større projektarbejder og ikke mindst vejledning. Tilrettelæggelsen af undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenKEA stiller krav om, at flere afleveringer i løbet af 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres for, at den studerende kan deltage i 3. semesters eksamen. De nærmere krav til afleveringer samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på læringsplatformen for Multimediedesigner ved semesterstart.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtMålet er at udprøve den studerendes forståelse af teori, metode og værktøjer i valgfaget.
Eksamensprojektet skal udarbejdes i grupper af 2-4 studerende.
Projektarbejdet skal være tværfagligt og problemorienteret. Det skal resultere i en fungerende digital prototype og en rapport, der dokumenterer udviklingsarbejdet og produktet.PrøveformMundtlig prøveMundtlig individuel eksamen ud fra fælles oplæg eller gruppe prøve med udgangspunkt i et
eksamensprojekt. Prøven afholdes ved slutningen 3. semester.
Prøven består af
• Præsentation
• Eksamination
• Votering og meddelelse af karaktererIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes af en eller flere eksaminatorer i henhold til 7-trins skalaen.
Den studerende får en karakter for den samlede præstation, der dækker produkt, dokumentationsrapport, præsentation og eksamination. Præstationen bedømmes i forhold til hvordan mål og læringsmål for 3. semester, som beskrevet i studieordningen, er forstået og bliver præsenteret.
På faget Valgfag: Frontend Design (EN) modtager du 320 timers undervisning, hvilket svarer til 426 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 39% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.