Afsluttende projekt
2024/2025- Formål og læringsmål
Det afsluttede eksamensprojekt skal dokumentere, at den studerende på kvalificeret vis kan
Viden
kombinere teoretiske, metodiske og praktiske elementer samt kan formidle disse.• udviklingsbaseret viden om praksis og anvendelse af teori og metode inden for planlægning, design, realisering og styring af digitale brugergrænseflader og medieproduktion samt implementering og vedligeholdelse af komplekse digitale medieproduktioner
Færdigheder
• forståelse for erhvervets praksis og anvendelse af teori, metode og teknologi inden for digitale brugergrænseflader, brugeroplevelser og indhold.• anvende og kombinere metoder og teknologier inden for design, udvikling, realisering og vedligeholdelse af digitale brugergrænseflader, digitale brugeroplevelser og produktion af indhold til digitale medieproduktioner
Kompetencer
• vurdere praksisnære problemstillinger inden for digitale brugergrænseflader og digitale medieproduktioner samt anvende data til justering af processer og digitale produkter
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i relation til digitale brugergrænseflader og medieproduktion til samarbejdspartnere, herunder brugere.
• udvikle løsninger der tager afsæt i en bæredygtig tilgang til digitale medieproduktioner• indgå i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser inden for digital medieproduktion og digitale brugergrænseflader
• håndtere afgrænsede opgaver og processer i relation til kompleks digital medieproduktion
• i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for erhvervet. - Undervisningsform
Undervisningen foregår som vejledning enten ved fysiske møder, i Teams eller skriftligt over mail.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenPrøven kan først finde sted efter, at praktikprøven og uddannelsens øvrige prøver er bestået.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling.
Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed.
Institutionen skal godkende problemstillingen.
Indenfor problemstillingen formulerer den studerende en konkret case som danner basis for eksamensprojektet.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveMundtlig individuel prøve med udgangspunkt i casebaseret projekt udarbejdet individuelt eller i gruppe af 2-3 studerende. Alternativt tages der udgangspunkt i opstart af egen virksomhed.
Prøven afholdes efter 4. semester og er med ekstern censur.
Der tages udgangspunkt i digitalt produkt og dokumentationsrapport.OpgavetypeDigitalt produkt og dokumentationsrapport.FormkravEt fungerende digitalt produkt og en dokumentationsrapport.
Dokumentationsrapporten må have en maksimal længde på 20 normalsider for 1 studerende, 30 normalsider for 2 studerende og 40 normalsider for 3 studerende.
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag tæller ikke med i det maksimale sideantal.
En normalside er 2.400 anslag inklusive mellemrum og fodnoter.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedPrøven består af tre elementer:
1. Gruppepræsentation (10 min ved 1-2 studerende, 15 min ved 3 studerende)
2. Individuel eksamination (25 min)
3. Votering og meddelelse af karakterer (5 min)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven bedømmes efter 7-trinsskalaen af eksaminator og ekstern censor.
Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af dokumentationsrapport, digitalt produkt, præsentation og individuel eksamination.
Præstationen bedømmes i forhold til opfyldelse af uddannelsens læringsmål som beskrevet i studieordningen.Stave- og formuleringsevnerStave- og formuleringsevne indgår i det afsluttende eksamensprojekt.
Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og formuleringsevnen, dog vægtes det faglige indhold tungest. Hvis projektet er præget af mange væsentlige stave- og formuleringsfejl, kan dette medføre et fradrag i karakteren svarende til et trin, eksempelvis fra karakteren 7 til karakteren 4.Syge-/omprøveHvis en prøve ikke bestås første gang, har den studerende mulighed for to yderligere forsøg.
Omprøven afholdes umiddelbart efter første forsøg.
En studerende har ret til at gå til omprøve på grundlag af samme projekt, et omarbejdet projekt eller et helt nyt projekt.
Omprøven har samme formål som den ordinære prøve.
Omprøve, der skyldes dokumenteret sygdom eller af anden dokumenteret grund, afholdes snarest muligt.
I forbindelse med den afsluttende opgave vil du eller din gruppe modtage 3 timers vejledning af din vejleder.
Resten af tiden svarende til 408 timer bruges på afsluttende opgavearbejde. Du har selv ansvaret for at strukturere tiden som du fx bruger på opgaveskrivning, forberedelse til eksamen mv.
Afsluttende projekt vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning, skrive, virksomhedssamarbejde, indsamle empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.