Programmering 1 (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Formålet med faget er at give de studerende indblik i og en basal forståelse for programmering i Python og MicroPython til ESP32, hvilket indbefatter, at de studerende kan designe, læse, forstå, dokumentere samt teste mindre programmer i de nævnte sprog.
Viden- Programmeringsteknik i forskellige typer af sprog
Færdigheder
- Algoritmer og designmønstre overordnet og i tilhør til de valgte programmeringssprog.- Anvende værktøjer og udstyr i forbindelse med design, udvikling og test af programmer
Kompetencer
- Dokumentere, formidle og supportere programmeringsrelaterede løsninger i forbindelse med interne og kundevendte relationer
- Vurdere og udvælge simple algoritmer til løsning af konkrete problemstillinger.- Tilegne sig færdigheder og ny viden inden for programmering
- Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i teams
- Håndtere design, udvikling og test af større løsninger i et tværfaglig samarbejde. - Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, individuelt arbejde og projektarbejde i mindre grupper og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt.
På 1. semester bliver vægten lagt på:
• Datatyper herunder primitive typer (såsom heltal, decimaltal og boolske typer) og datastrukturer (såsom lister og tupler)
• Variabler (både lokale og globale) samt typiske operationer på disse
• Betinget udførsel (herunder boolske udtryk, sammenligningsoperatorer og sammensatte udtryk),
• Løkker og aritmetiske beregninger
• Filsystemer, filer og mapper - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenEn bunden forudsætning for at blive indstillet til 1.års eksamen er, at den studerende har afleveret minimum 50% af de obligatoriske opgaver i faget Programmering 1.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetype2. semester afsluttes med 1. års eksamen, der dækker alle de fag, som I har haft i 1. og 2. semester.
I skal udarbejde en skriftlig opgave, som indeholder 2 tekniske fag efter eget valg samt faget Virksomhed.
De to tekniske fag, som ikke indgår i projektet, vil blive eksamensspørgsmål til den mundtlige eksamen.
I projektet skal I finde en virksomhed (kunde), hvor I kan lave en IT optimering eller ny IT udvikling inden for de relevante områder, som I aftaler med virksomheden. I skal bruge de metoder/værktøjer, som I har arbejdet med i de relevante fag og tværfaglige projekter i 1. og 2. semester.
Projektet laves i grupper på 2-4 studerende. Alternative gruppestørrelser skal aftales med underviserne.
Start med at danne jeres gruppe og få lavet en gruppekontrakt, tydeliggør jeres styrker og svagheder i teamet ved hjælp af eks. Belbin. Gør brug af jeres netværk til at finde en samarbejdsvirksomhed.
Når I har fundet en virksomhed, som I kan arbejde sammen med, skal I lave en kort beskrivelse af problemstillingen samt skrive hvilke 2 tekniske fag, der indgår i projektet og angive hvilken virksomhed, I samarbejder med.
I laver jeres egne grupper.
Grupperne består af 2-4 studerende. I skal oplyse gruppemedlemmer til Malene på mail.
Beskrivelse af eksamen
Hele gruppen:
Præsentation af projektet 10. min
Visning af løsning 5. min
Evt. Spørgsmål til projekter. 20 - 25. min
Individuelt:
Kun en studerede til stede
Individuelle spørgsmål 15-20. min
Votering 5. min
Karakter 5. min
Alle studerende i gruppen skal møde til det først angivet tidspunkt i eksamensplanen.
Eksamenen gennemgang er som følger:
Hver gruppe skal lave og præsentere en PowerPoint præsentation over projektet. Præsentationen må skal være på max 10. min. Derefter stiller vi spørgsmål til projektet. Derefter er der individuelle spørgsmål i de 2 tekniske fag, som ikke indgår i projektet. Her er der kun én studerende tilstede. Inden eksamen skal I give besked til Malene om i hvilken rækkefølge, I ønsker at blive eksamineret i.
Præcise datoer bliver tilgængelig i løbet af semesteret.
Tidsplan xx.xx.20xx Introduktion til 1. års projekteksamen
xx.xx.20xx Indmeldelse af gruppemedlemmer til Malene
(malh@kea.dk)
xx.xx.20xx Beskrivelse af problemstilling, tekniske fag der
indgår i projektet og samarbejdsvirksomhed. I
Fronter.
xx.xx.20xx Senest godkendelse af jeres projekt.
Uge xx Eksamensspørgsmål til tekniske fag der ikke
indgår i rapporterne lægges Fronter.
xx.xx.20xx Besked til Malene (malh@kea.dk) om i hvilken
rækkefølge, I ønsker at blive eksamineret i.
Uge xx + xx Projektarbejde
xx.xx.20xx Aflevering af rapporten i Wiseflow kl. 20.00
Uge xx Forberedelse til eksamen
Uge xx Mundtlig eksamen
Spørgsmål? Spørg en af jeres underviser, eller mail til malh@kea.dkFormkravOmfang:
To studerende afleverer 10 - 14 sider
Tre studerende afleverer 15 - 21 sider
Fire studerende afleverer 21 - 28 sider
Rapporten skal skrives i rapportskabelonen. En standardside er på 2.400 anslag inkl. mellemrum
Afleveringen består af: En rapport i pdf-format sendt til Wiseflow til tiden. Rapport og bilag skal være et samlet dokument
Indleveringsdato og klokkeslæt: Aflevering af rapporten er den xx.xx.20xx kl. 20 i Wiseflow. Hvis I afleverer for sent, vil I have brugt 1. eksamensforsøg, og I vil skulle til re-eksamen. Re-eksamensdatoer kan ses i eksamensplanen i Fronter.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingVi giver en samlet karakter på baggrund af rapporten, den mundtlige præsentation og individuelle besvarelser af spørgsmål. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.MicroPython Programming with ESP32 and ESP8266 af Rui & Sara Santos (se litteraturliste udleveret ved studiestart)
På faget Programmering 1 (DA) modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.