Københavns Erhvervsakademi

en

Indlejrede systemer

2024/2025
Engelsk titel
Embedded systems
Uddannelse
IT-teknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
18
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3274142
Fag- /modulansvarlig
Bo Hansen
Malene Hasse
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet indeholder signalhåndtering, komponentteknologi, kommunikation, Internet of Things-teknikker, protokoller, interfacing, udvælgelse og anvendelse af indlejrede systemer samt komponenter i integrerede løsninger. Fagområdet arbejder generelt med design, udvikling, test og dokumentation samt formidling af sikre og bæredygtige løsninger.

    Viden

    Den studerende har viden om og forståelse for:
    - Kommunikations- og Interfaceteknik generelt samt hvorledes de anvendes i udvalgte løsninger
    - Elektroniske moduler i overblik samt hvorledes udvalgte moduler er opbygget
    - Protokoller inkl. kommunikationsprotokoller, deres opbygning samt hvori forskelle og anvendelsesmuligheder er
    - Internet of Things-teknikker, generelt om opbygningen, og i mere detaljer udvalgte løsninger
    - Teknisk matematik anvendt indenfor fagområdet til forståelse af elektronik og/eller kommunikation
    - Operativsystemer, deres særkende og anvendelse
    - Signalhåndtering i en generel forståelse samt forstå hvorledes det anvendes og indgår i løsninger.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - Vurdere, udvælge, tilpasse og anvende indlejrede systemer og komponenter i sikre og bæredygtige løsninger
    - Opbygge og anvende testsystemer
    - Dokumentere og formidle opgaver og løsninger med anvendelse af indlejrede komponenter og systemer.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    -Håndtere analyse, behovsafdækning, design, udvikling og test af sikre indlejrede og bæredygtige løsninger
    - Håndtere analyse, diagnosticering, test og service af den teknologi, der indgår i arbejdet med elektroniske systemer under hensyntagen til økonomi-, miljø- og kvalitetskrav
    - Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer indenfor fagområdet
    - Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i teams.

  • Undervisningsform
    Der skal være træning af grundlæggende færdigheder og praktikken skal udvikle den studerendes evner til at vurdere og træffe fagligt begrundede valg samt udvise ansvarlighed.
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer for at fungere selvstændigt som IT-Teknolog og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer skal fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer skal skabe rammer for samarbejde mellem studerende, mellem studerende og undervisere samt mellem studerende og praktikvejledere.
    Undervisnings- og arbejdsformer er IT videns baserede og studerende inddrages mest muligt i undervisernes forsknings- og udviklingsarbejde.
    Undervisningen og arbejdsformen lægger vægt på en professionsnær uddannelse, hvor der indgår både teori og praktiske øvelser.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er et krav på flere af uddannelsens fagelementer, at den studerende skal have godkendt en række obligatoriske eksamensforudsætninger, for at kunne gå til eksamen. Er de eksamensforudsætninger ikke godkendte, kan den studerende ikke gå til eksamen, og har brugt et eksamensforsøg. Den studerende er automatisk tilmeldt den næste eksamen, og skal fortsat opfylde betingelserne for at kunne gå til eksamen.
    Eksamensforudsætningerne varierer fra uddannelseselement til uddannelseselement og kan bestå i eksempelvis deltagelsespligt, præsentationer eller delafleveringer. Eksamensforudsætningerne på IT-teknologuddannelsen er beskrevet uddybende i fag- og semesterplanen for uddannelsen, som findes på de studerendes kommunikationsplatform. Vægtningen af de enkelte uddannelseselementer fremgår af afsnit 5.2., figur 3.
    Det er et krav er den studerende har deltaget i undervisningens uddannelseselementer med min. 70 % tilstedeværelse. Opgørelsen udarbejdes på den sidste undervisningsdag inden eksamen, og har den studerende et fravær på 30 % eller derover, kan den studerende ikke gå til eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Faget prøves i
    - Multiple Choice på 1. semester
    - IoT på 1. semester
    - Multiple Choice på 2. semester
    - 1. årsprøven på 2. semester
    1. årsprøven inkluderer fagelementer fra hele det første år undervisning. Prøverne skal tilsammen dokumentere i hvor høj grad den studerende har nået læringsmålene for det første studieår, der udgør 60 ECTS. Alle prøver skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2. studieår.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
108
timers undervisning
385
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Indlejrede systemer modtager du 108 timers undervisning, hvilket svarer til 144 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 22% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, projektarbejde, klasseundervisning, tværfaglig projektorganiseret undervisning, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.