Københavns Erhvervsakademi

en

Programmering

2025/2026
Engelsk titel
Programming
Uddannelse
IT-teknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
14
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3274143
Fag- /modulansvarlig
Kevin Lindemark Holm
Malene Hasse
  • Formål og læringsmål

    Fagområdet indeholder grundelementer i programmering, anvendelse af miljøer og datahåndtering samt design, udvikling, test og dokumentation af løsninger.

    Viden

    Den studerende har viden om og forståelse for:
    - Programmeringsteknik i forskellige typer af sprog
    - Algoritmer og designmønstre overordnet og i tilhør til de valgte programmeringssprog.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    - Anvende værktøjer og udstyr i forbindelse med design, udvikling og test af programmer
    - Dokumentere, formidle og supportere programmeringsrelaterede løsninger i forbindelse med interne og kundevendte relationer
    - Vurdere og udvælge simple algoritmer til løsning af konkrete problemstillinger.

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    - Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer inden for programmering
    - Deltage i praksisnære udviklingsprocesser i teams
    - Håndtere design, udvikling og test af større løsninger i et tværfaglig samarbejde.

  • Undervisningsform
    Der skal være træning af grundlæggende færdigheder og praktikken skal udvikle den studerendes evner til at vurdere og træffe fagligt begrundede valg samt udvise ansvarlighed.
    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer for at fungere selvstændigt som IT-Teknolog og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer skal fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse.
    Undervisnings- og arbejdsformer skal skabe rammer for samarbejde mellem studerende, mellem studerende og undervisere samt mellem studerende og praktikvejledere.
    Undervisnings- og arbejdsformer er IT videns baserede og studerende inddrages mest muligt i underviser-nes forsknings- og udviklingsarbejde.
    Undervisnings- og arbejdsformer lægger vægt på et professionsnærvær i uddannelsen ved at der veksles mellem skole og praktik. I skoleperioderne veksler der mellem teori og praktiske øvelsesperioden.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves selvstændigt
    Uddannelsen rummer 17 selvstændige eksamener. Af praktiske årsager afvikles flere eksamener samtidigt.
    Der er dog stadig tale om individuelle eksamener med selvstændig karaktergivning for hver eksamen.
    Følgende eksamener afvikles samtidigt:
    1. semester: Netværksteknologi 1.2, Indlejrede Systemer 1.2, Programmering 1.2 og Virksomhed 1
    2. semester: Netværksteknologi 2.2, Indlejrede Systemer 2.2, Programmering 2.2 og Virksomhed 2
    3. semester: Indlejrede Systemer 3, Netværksteknologi 3, Linux og Python
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeprøve, 2-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
Dette fagelement er opsplittet i 1 og 2
107
timers undervisning
277
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Programmering modtager du 107 timers undervisning, hvilket svarer til 142 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning, projektarbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, projektarbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.