Design
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet Design består af en grundlæggende forståelse for designprocessen og metoder fra idé til færdigt produkt med det formål at oparbejde en design bevidsthed. Desuden indgår, trend, designkultur og fokus på bæredygtige løsninger
VidenDen studerende:
Færdigheder
• Skal kunne forstå praksis og anvende centrale teorier og metoder i en designproces med det formål at udvikle bæredygtige løsninger.
• Skal have udviklingsbaseret viden om central anvendt teori og metode inden for æstetik, designkultur og trend.
• Skal have udviklingsbaseret viden om central anvendt teori og metode i relation til målgrupper og markedets betydning for designprocessen.Den studerende:
Kompetencer
• Skal kunne anvende visualiserings- og idegenereringsmetoder knyttet til erhvervet og branchen.
• Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger, samt opstille og vælge bæredygtige løsningsmuligheder, som en del af designprocessen.
• Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag, herunder anvende brancherelaterede fagudtryk og terminologi.Den studerende:
• Skal kunne deltage i tværfaglige samarbejder inden for alle led i værdikæden ved udvikling af et produkt eller koncept.
• Skal kunne håndtere grundlæggende problemstillinger ved hjælp af designmetoder.
• Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til design. - Undervisningsform
Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 3600 bærdygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden, og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
Vejledning og feedback gives såvel af erhvervet, underviserne og de medstuderende (peer to peer).
På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team). - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenAfleveringen af visse opgaver kan have en (bunden) forudsætning tilknyttet for, at den studerende kan blive indskrevet til en prøve. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende, og KEA kan stille krav om, at flere afleveringer i løbet af 1., 2. og 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres, for at den studerende kan deltage i henholdsvis 1., 2. og 3. semesters prøver. De nærmere krav til afleveringer, samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på KEAs læringsplatform for Designteknologuddannelsen ved semesterstart og konkretiseres ved modulstart. En aflevering, som ikke opfylder de formelle krav, vil blive afvist.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve1. semesterprøven:
Er placeret i slutningen af semestret og er individuel.
Grundlaget for prøven er en portfolio, som afleveres elektronisk i WISEflow, som består af udvalgte opgaver og projekter fra de forskellige Tools & Skills moduler samt et pensumspørgsmål, som den studerende trækker til den mundtlige prøve.
2.semesterprøven:
Er placeret i slutningen af semestret og er individuel.
Prøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 1-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype. Som indledning til 2. semesterprøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.
Prøven består af tre elementer:
1. Skriftlig del.
2. Udarbejdning af løsning/prototype.
3. Mundtlig præsentation og spørgsmål fra eksaminator og censor - i alt 30 minutter.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed1.semesterprøven:
Den mundtlige prøve Varighed: 30 minutter og består af følgende elementer:
1. Præsentation af den uploadede portfolio.
2. Spørgsmål fra eksaminator(er) og dialog.
3. Besvarelse af et pensumspørgsmål.
4. Votering og meddelelse af karakterer.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurdering1.semesterprøven: intern censur
2.semesterprøven: ekstern censur
På faget Design modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.