Københavns Erhvervsakademi

en

Teknologi (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Technology (DA)
Uddannelse
Designteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3276143
Fag- /modulansvarlig
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet Teknologi indeholder innovativ brancherelevant teknologi, der bidrager til proces- og produktudvikling, med fokus på materialeteknologi og bæredygtighed. Fagområdet indeholder ligeledes prototyping, digitale værktøjer og dataanalyse.

    Viden

    Den studerende:
    • Skal have grundlæggende viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for processer, materialer og produktion i en bæredygtig sammenhæng.
    • Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode inden for teknologi, herunder håndtering og analyser af data.

    Færdigheder

    Den studerende:
    • Skal kunne anvende fagområdet centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for teknologi i erhvervet.
    • Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge bæredygtige løsningsmuligheder.
    • Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.

    Kompetencer

    Den studerende:
    • Skal kunne håndtere udviklingsorienterede og praksisnære forretningsorienterede opgaver.
    • Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for teknologiområdet med en professionel tilgang.
    • Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til teknologi.

  • Undervisningsform
    Undervisningsformen på Designteknologuddannelsen er fag- og projektorienteret, og der arbejdes såvel specialerettet som tværfagligt i og mellem uddannelsens forskellige studieretninger. Undervisningen er tilrettelagt i semesterforløb. Semestrene er opdelt i moduler og tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og anvendt teori, metode og værktøjer.
    I uddannelsen indgår undervisningsformer, der kan udvikle den studerendes selvstændighed, samarbejdsevner og evnen til at skabe fornyelse inden for Design, Teknologi og Business med særligt fokus på 3600 bærdygtighed, miljø problemstillinger, samspillet mellem kulturformer samt entreprenørskab. Derudover indgår også forståelse for hele værdikæden, og den studerendes eget faglige ståsted i forhold til dette.
    Undervisningen gennemføres som en kombination af holdundervisning, forelæsninger, workshops, team- og individuelt arbejde med øvelser, opgaver og større projektarbejder, hvor arbejde i labs er integreret.
    Vejledning og feedback gives såvel af erhvervet, underviserne og de medstuderende (peer to peer).
    På uddannelsen arbejdes der med den enkelte studerendes læring og faglige udvikling tillige med det at kunne indgå i fagfællesskaber (gruppe/team) og tværfaglige fællesskaber (gruppe/team).
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Afleveringen af visse opgaver kan have en (bunden) forudsætning tilknyttet for, at den studerende kan blive indskrevet til en prøve. Bundne forudsætninger er med til at påvise studieaktiviteten for den enkelte studerende, og KEA kan stille krav om, at flere afleveringer i løbet af 1., 2. og 3. semester er bundne forudsætninger, som skal afleveres, for at den studerende kan deltage i henholdsvis 1., 2. og 3. semesters prøver. De nærmere krav til afleveringer, samt hvilke afleveringer der er bundne forudsætninger, beskrives på KEAs læringsplatform for Designteknologuddannelsen ved semesterstart og konkretiseres ved modulstart. En aflevering, som ikke opfylder de formelle krav, vil blive afvist.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Det nationale fagelement indgår i 2 prøver - 1. og 2. semesterprøven.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    1. semesterprøven:
    Er placeret i slutningen af semestret og er individuel.
    Grundlaget for prøven er en portfolio, som afleveres elektronisk i WISEflow, som består af udvalgte opgaver og projekter fra de forskellige Tools & Skills moduler samt et pensumspørgsmål, som den studerende trækker til den mundtlige prøve.

    2.semesterprøven:
    Er placeret i slutningen af semestret og er individuel.
    Prøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 1-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype. Som indledning til 2. semesterprøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.

    Prøven består af tre elementer:
    1. Skriftlig del.
    2. Udarbejdning af løsning/prototype.
    3. Mundtlig præsentation og spørgsmål fra eksaminator og censor - i alt 30 minutter.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    1.semesterprøven:
    Den mundtlige prøve Varighed: 30 minutter og består af følgende elementer:
    1. Præsentation af den uploadede portfolio.
    2. Spørgsmål fra eksaminator(er) og dialog.
    3. Besvarelse af et pensumspørgsmål.
    4. Votering og meddelelse af karakterer.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern og ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    1.semesterprøven: intern censur

    2.semesterprøven: ekstern censur
68
timers undervisning
206
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Teknologi (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.