Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion (DA)
2019/2020- Formål
Formålet er overordnet at kvalificere den studerende til selvstændigt at kunne designe, planlægge og gennemføre en designproces fra idé til færdigt produkt.
Viden
Den studerende skal kunne indgå i tværfaglige samarbejdsrelationer i en virksomhed og forene det innovative samt det kreative med det kommercielle.
Den studerende skal kunne formidle ideer samt fastholde fokus på produkt, trend og marked.
De 45 ECTS-point fordeler sig på følgende kerneområder:
Designprocessen: 20 ECTS på 1. studieår og 10 ECTS på 2.studieår
Visuel kommunikation: 5 ECTS på 1. studieår og 5 ECTS på 2.studieår
Trend og sociologi: 5 ECTS på 1.studieår.Designprocessen:
Færdigheder
Efter 1. studieår:
Den uddannede har viden om
- centrale emner inden for designprocesser
- centrale emner inden for designmetoder
- materialekendskab
- centrale emner inden for teknologi
- æstetiske virkemidler
- bæredygtighed
Efter 2. studieår
Den uddannede har viden om
- og kan forstå designprocesser i praksis
- og kan forstå designmetoder i praksis
- materialeanvendelse
- og kan forstå teknologi i praksis
Visuel kommunikation:
Efter 1. studieår:
Den uddannede har viden om
- visuel kommunikation
- centrale emner inden for præsentationsteknik og metode
- centrale emner inden for kommunikative virkemidler.
Efter 2. studieår
Den uddannede har viden om
- og kan forstå præsentationsteknik og metode i praksis
- og kan forstå kommunikative virkemidler i praksis
Trend og sociologi:
Den uddannede har viden om
- centrale emner inden for trend
- centrale emner inden for sociologi
- centrale emner inden for markedsmekanismerDesignprocessen:
Kompetencer
Efter 1. studieår:
Den uddannede kan
- anvende teori og metode til idéudvikling, design og produktudvikling
- foretage æstetiske vurderinger i designprocessen
- udvikle design med fokus på branche og brugerbehov
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- selektere og anvende teori og metode til idéudvikling, design og produktudvikling
- anvende innovative metoder i relation til æstetiske vurderinger i designprocessen
- vurdere og vælge materialer og teknologi i forhold til produkt
Visuel kommunikation:
Efter 1. studieår:
Den uddannede kan
- anvende visuel kommunikation til designudvikling og produktformidling
- formidle og argumentere for løsningsforslag i forhold til virksomhed og målgruppe
- anvende kommunikative virkemidler henholdsvis skriftligt og mundtligt
Efter 2. studieår:
Den uddannede kan
- formidle og argumentere teoretisk og metodisk for proces og løsningsforslag i forhold til virksomhed og målgruppe
Trend og sociologi:
Den uddannede kan
- anvende teori og metoder til at indsamle og vurdere trends
- anvende sociologiske undersøgelsesmetoder i forhold til marked og målgruppeDesignprocessen:
Efter 1. studieår:
Den uddannede kan
- gennemføre designløsninger fra idé til færdigt produkt
Efter 2.studieår:
Den uddannede kan
- analysere og beskrive et behov med henblik på udvikling af design til en specifik målgruppe
- indgå i udviklingsorienterede design- og produktudviklingsprocesser
Visuel kommunikation:
Efter 1. studieår:
Den uddannede kan
- udarbejde og formidle kommunikative løsningsforslag målrettet virksomhed og målgruppe
Efter 2. studieår:
Den uddannede kan
- selvstændigt og refleksivt udarbejde og formidle innovative løsningsforslag målrettet virksomhed og målgruppe
Trend og sociologi:
Den uddannede kan
- indsamle, udvælge og anvende trends til designudvikling
- arbejde med designprocessen ud fra en sociologisk tilgang
- anvende trends og sociologi som dokumentation og inspiration til designudvikling - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
- Traditionel klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Case
- Ekskursioner
- Tværfaglig projektorganiseret undervisning
- Problembaseret læring
- Videndeling - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenPå 2. semester er der 4. modulopgaver - en for hvert modul i semestret - som skal afleveres. Aflevering af opgaverne er en forudsætning for at kunne gå til 2. semester synopsisprøven.
På 3. semester er der Innovationsuge på KEA. Der er deltagelsespligt i denne uge. Det er en forudsætning for at gå til prøve på 3. semester, at man har deltaget i Innovationsugen. Dog er 3. semester Designteknologstuderende fritaget såfremt innovationsugen ligger i 3. semesters praktikperiode.Faget prøvesFaget/modulet prøves selvstændigtStudieretningen prøves i 2.semester i form af en synopsisprøve og i 3. semester i form af en portfolioprøve.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøveform på 2. semester synopsisprøven:
Først i synopsis-projektperioden udleveres 2-3 specialespecifikke problemorienterede emner.
Den studerende vælger èt af de 3 emner. Det valgte emne undersøges og analyseres ved at anvende 2. semesters metoder og teori og her igennem udarbejde en synopsis og en mundtlig præsentation, hvor produktløsninger præsenteres.
Prøveform på 3.semester portfolioprøve:
Prøven gennemføres som en portfolioprøve, hvor nedenstående skal indgå i den uploadede portfolio:
- Præsentation af samtlige af 3. semesters modulopgaver
- En selvstændig refleksion over faglig udvikling under specialeretningen på maksimum 7.200 anslag inkl. mellemrum,
- Den studerendes CV
Den studerende udvælger en af specialedelens modulopgaver, som har hovedfokus ved den mundtlige fremlæggelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSynopsisprøven på 2.semester bedømmes eksternt, mens portfolioprøven bedømmes internt
På faget Studieretningen inden for Design> Sustainable Fashion (DA) modtager du 308 timers undervisning, hvilket svarer til 410 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.